You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134983
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMonteiro, Isabel Cristina de Castro-
dc.contributor.authorGaspar, Alberto-
dc.contributor.authorMonteiro, Marco Aurélio Alvarenga-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:59:14Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:31:37Z-
dc.date.available2016-03-02T12:59:14Z-
dc.date.available2016-10-25T21:31:37Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2012v29n3p1121-
dc.identifier.citationCaderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 29, n. 3, p. 1121-1136, 2012.-
dc.identifier.issn1677-2334-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/134983-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134983-
dc.description.abstractIn this paper we propose and describe the performance of an experimental activity to address the concept of friction in High School Physics practical classes. We use a low-cost and simple construction device that enables the determination of the coefficient of static friction between two materials through three different procedures. The results were coherent, with small percentage deviation, which gives reliability to the activity and can stimulate discussions in class. The activity also allows greater contextualization of concepts that are usually discussed only theoretically, requiring a higher abstraction level of the students. This can stimulate discussions and greater interaction between teacher and students.en
dc.description.abstractNeste trabalho, propomos e descrevemos a realização de uma atividade experimental para abordar o conceito de atrito em aulas práticas de Física do Ensino Médio. Utilizamos um equipamento de simples construção e de baixo custo que possibilita a determinação do coeficiente de atrito estático entre duas superfícies por meio de três procedimentos distintos. Os resultados obtidos foram coerentes entre si, com pequeno desvio percentual, o que confere confiabilidade à atividade. A atividade também permite uma maior contextualização de conceitos que normalmente são abordados apenas de forma teórica, exigindo um nível maior de abstração dos alunos, o que pode estimular as discussões e uma maior interação entre professor e alunos.pt
dc.format.extent1121-1136-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectPhysics teachingen
dc.subjectFriction forceen
dc.subjectExperimental activityen
dc.subjectEnsino de físicapt
dc.subjectForça de atritopt
dc.subjectAtividade experimentalpt
dc.titleAbordagem experimental da força de atrito em aulas de Física do Ensino Médiopt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, Guaratinguetá, Av. Dr. Ariberto Pereira da Cunha, 333, Portal das Colinas, CEP 12516410, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, Guaratinguetá, Av. Dr. Ariberto Pereira da Cunha, 333, Portal das Colinas, CEP 12516410, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.5007/2175-7941.2012v29n3p1121-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1677-2334-2012-29-03-1121-1136.pdf-
dc.relation.ispartofCaderno Brasileiro de Ensino de Física-
dc.identifier.lattes0143498612781228-
dc.identifier.lattes6998705768912364-
dc.identifier.lattes5386063862570328-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.