You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135045
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSouza, Vivian Bonani de-
dc.contributor.authorOrti, Natália Pinheiro-
dc.contributor.authorBolsoni-Silva, Alessandra Turini-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:59:30Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:31:45Z-
dc.date.available2016-03-02T12:59:30Z-
dc.date.available2016-10-25T21:31:45Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://www.usp.br/rbtcc/index.php/RBTCC/article/view/551-
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 14, n. 3, p. 102-122, 2012.-
dc.identifier.issn1517-5545-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135045-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135045-
dc.description.abstractIn behavioral therapy several techniques are used, among them the role-playing and functional analysis. Role-playing is feasible to model relevant behaviors while functional analysis is used for diagnostic evaluation and to produce self-knowledge. However, some clinical problems have characteristics that hinder the creation of self-knowledge, without which the client may not develop the modeling of alternative repertoires. This study aims to illustrate the combination of role-playing and functional analysis as a procedure to facilitate the development of self-awareness in clients with deficits in discrimination of functional relations and interpersonal difficulties. A session was selected from a total of 12 group meetings. The main result was the increase of self-revelations and discrimination of functional relationships by customers. It is concluded that the role-playing can be an environment to teach the client to describe functional relations and produce self-knowledge when facing interpersonal problems and difficulties on the discrimination of the actual contingencies in place.en
dc.description.abstractNa terapia analítico-comportamental, utilizam-se diversas técnicas, entre elas o role-playing e a análise funcional. O role-playing é viável para modelar comportamentos relevantes, enquanto a análise funcional é utilizada para avaliação diagnóstica e para produzir autoconhecimento. Entretanto, algumas queixas apresentam características que dificultam a produção de autoconhecimento, sem o qual o cliente pode não aderir à modelagem de repertórios alternativos. O presente trabalho busca exemplificar a associação de role -playing e análise funcional enquanto procedimento para facilitar o desenvolvimento de autoconhecimento em clientes com déficits de discriminação de relações funcionais e dificuldades interpessoais. Uma sessão foi selecionada, de um total de 12 encontros em grupo. Como resultado principal, destaca-se o aumento de autorrevelação e discriminação de relações funcionais pelos clientes. Conclui-se que o role-playing possa ser ambiente para ensinar o cliente a descrever relações funcionais e produzir autoconhecimento diante de queixas interpessoais e dificuldade de discriminação das contingências em vigor.pt
dc.format.extent102-122-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectFunctional analysisen
dc.subjectRole-playingen
dc.subjectBehavior therapyen
dc.subjectAnálise funcionalpt
dc.subjectRole-playingpt
dc.subjectTerapia analítico-comportamentalpt
dc.titleRole-playing como estratégia facilitadora da análise funcional em contexto clínicopt
dc.title.alternativeRole-playing as strategy to facilitate functional analysis in clinical contexten
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru-
dc.rights.accessRightsAcesso restrito-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva-
dc.identifier.lattes7204239102184728-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.