Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135045
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Souza, Vivian Bonani de | - |
dc.contributor.author | Orti, Natália Pinheiro | - |
dc.contributor.author | Bolsoni-Silva, Alessandra Turini | - |
dc.date.accessioned | 2016-03-02T12:59:30Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T21:31:45Z | - |
dc.date.available | 2016-03-02T12:59:30Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T21:31:45Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier | http://www.usp.br/rbtcc/index.php/RBTCC/article/view/551 | - |
dc.identifier.citation | Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 14, n. 3, p. 102-122, 2012. | - |
dc.identifier.issn | 1517-5545 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/135045 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135045 | - |
dc.description.abstract | In behavioral therapy several techniques are used, among them the role-playing and functional analysis. Role-playing is feasible to model relevant behaviors while functional analysis is used for diagnostic evaluation and to produce self-knowledge. However, some clinical problems have characteristics that hinder the creation of self-knowledge, without which the client may not develop the modeling of alternative repertoires. This study aims to illustrate the combination of role-playing and functional analysis as a procedure to facilitate the development of self-awareness in clients with deficits in discrimination of functional relations and interpersonal difficulties. A session was selected from a total of 12 group meetings. The main result was the increase of self-revelations and discrimination of functional relationships by customers. It is concluded that the role-playing can be an environment to teach the client to describe functional relations and produce self-knowledge when facing interpersonal problems and difficulties on the discrimination of the actual contingencies in place. | en |
dc.description.abstract | Na terapia analítico-comportamental, utilizam-se diversas técnicas, entre elas o role-playing e a análise funcional. O role-playing é viável para modelar comportamentos relevantes, enquanto a análise funcional é utilizada para avaliação diagnóstica e para produzir autoconhecimento. Entretanto, algumas queixas apresentam características que dificultam a produção de autoconhecimento, sem o qual o cliente pode não aderir à modelagem de repertórios alternativos. O presente trabalho busca exemplificar a associação de role -playing e análise funcional enquanto procedimento para facilitar o desenvolvimento de autoconhecimento em clientes com déficits de discriminação de relações funcionais e dificuldades interpessoais. Uma sessão foi selecionada, de um total de 12 encontros em grupo. Como resultado principal, destaca-se o aumento de autorrevelação e discriminação de relações funcionais pelos clientes. Conclui-se que o role-playing possa ser ambiente para ensinar o cliente a descrever relações funcionais e produzir autoconhecimento diante de queixas interpessoais e dificuldade de discriminação das contingências em vigor. | pt |
dc.format.extent | 102-122 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | Functional analysis | en |
dc.subject | Role-playing | en |
dc.subject | Behavior therapy | en |
dc.subject | Análise funcional | pt |
dc.subject | Role-playing | pt |
dc.subject | Terapia analítico-comportamental | pt |
dc.title | Role-playing como estratégia facilitadora da análise funcional em contexto clínico | pt |
dc.title.alternative | Role-playing as strategy to facilitate functional analysis in clinical context | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru | - |
dc.rights.accessRights | Acesso restrito | - |
dc.relation.ispartof | Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva | - |
dc.identifier.lattes | 7204239102184728 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.