You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135129
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRibeiro, Job Antonio Garcia-
dc.contributor.authorCavassan, Osmar-
dc.date.accessioned2016-03-02T12:59:52Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:31:57Z-
dc.date.available2016-03-02T12:59:52Z-
dc.date.available2016-10-25T21:31:57Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifierhttp://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5149-
dc.identifier.citationGóndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 8, n. 2, p. 61-76, 2013.-
dc.identifier.issn2346-4712-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135129-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135129-
dc.description.abstractWe present some clarifications that enable us to identify differences between the expressions nature, the environment and environment. This is not an epistemological approach, but rather reflections on these expressions refer and the implications for environmental issues and hence to Science Teaching. The nature was understood as a complex of real entities, which are capable to be thinking through perception. This same entity when is represented by a mind, become what we call the environment. This expression, in turn, is characterized not only by adding the environments species that are known, but to be a human abstraction. When we consider the uniqueness of each species and organism, which in this environment is inserted, we call environment, this is, the elements that can be seen and on which the organism can act. Thus, we seek to develop a concept broader of environment, which is not restricted to the human species.en
dc.description.abstractApresentamos alguns esclarecimentos que nos possibilitam identificar diferenças entre as expressões natureza, ambiente e meio ambiente. Não se trata de um estudo epistemológico, mas sim de reflexões sobre a que se referem essas expressões e as implicações para a temática ambiental e, consequentemente para o Ensino de Ciências. A natureza foi compreendida como um complexo de entidades reais, as quais são passíveis de pensamento através da percepção. Essa mesma entidade ao ser representada por uma mente, passa a constituir o que denominamos de ambiente. Este, por sua vez, caracteriza-se não somente pela soma dos meios ambientes das espécies conhecidas, mas por ser uma abstração humana. Ao considerarmos a singularidade de cada espécie e organismo que nesse ambiente se insere, passamos a denominar de meio ambiente os elementos que podem ser percebidos e sobre as quais determinado ser pode atuar. Assim, buscamos elaborar um conceito de meio ambiente mais amplo, que não se restrinja à espécie humana.pt
dc.format.extent61-76-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectOperational environmenten
dc.subjectRepresentation of natureen
dc.subjectPerceived worlden
dc.subjectEnvironmental educationen
dc.subjectAmbiente operacionalpt
dc.subjectRepresentação da naturezapt
dc.subjectMundo percebidopt
dc.subjectEducação ambientalpt
dc.titleOs conceitos de ambiente, meio ambiente e natureza no contexto da temática ambiental: definindo significadospt
dc.title.alternativeThe concepts of environment, environment and nature in the context of environmental issue: defining meaningsen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Departaemnto de Educação, Av. Luis Edmundo Carrijo Coube 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Departaemnto de Educação, Av. Luis Edmundo Carrijo Coube 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN2346-4712-2013-08-02-61-76.pdf-
dc.relation.ispartofGóndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias-
dc.identifier.lattes0677377403805171-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.