You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135281
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRossi, Fernanda-
dc.contributor.authorHunger, Dagmar Aparecida Cynthia França-
dc.date.accessioned2016-03-02T13:00:29Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:32:18Z-
dc.date.available2016-03-02T13:00:29Z-
dc.date.available2016-10-25T21:32:18Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifierhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/4701-
dc.identifier.citationRevista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 12, n. 2, p. 42-58, 2013.-
dc.identifier.issn1980-6892-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135281-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135281-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to reflect on the movement of professionalization of teaching, emphasizing the importance given to vocational training (initial and continuing) in this context. The research is qualitative in that it sought in the testimonies of eight physical education teachers, the São Paulo public state educacional, to elucidate the reflections from the literature review. It was found that although the social and political discourses glimpse the teacher as the main agent of social transformation, this possibility still presents far for this group, especially in view of the heavy workload and poor remuneration, hindering investment in training. It was concluded that this group is immersed in speeches ambiguous and contradictory processes, characterizing a movement of professionalization and concomitant deprofessionalization in teaching.en
dc.description.abstractO objetivo deste artigo consistiu em refletir sobre o movimento de profissionalização da docência, destacando a importância atribuída à formação profissional (inicial e continuada) nesse contexto. De natureza qualitativa, buscou-se nos depoimentos de oito professores de Educação Física da rede pública estadual de São Paulo elucidar as reflexões realizadas a partir da análise da literatura. Constatou-se que, embora os discursos sociais e políticos vislumbrem o professor como principal agente de transformação da sociedade, essa possibilidade ainda apresenta-se distante para esse grupo, especialmente em virtude da sobrecarga de trabalho e da remuneração precária, dificultando o investimento na formação profissional. Concluiu-se que esse grupo está imerso em discursos ambíguos e em processos contraditórios, caracterizando um movimento de profissionalização e desprofissionalização concomitante na docência.pt
dc.format.extent42-58-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectTeaching professionen
dc.subjectProfessionalizationen
dc.subjectTeacher trainingen
dc.subjectProfissão docentept
dc.subjectProfissionalizaçãopt
dc.subjectFormação de professorespt
dc.titleDilemas contemporâneos da profissão professor: perspectivas de professores(as) de Educação Física da rede pública estadual de São Paulopt
dc.title.alternativeContemporaneous dilemma of the teaching profession: physical education teachers’ perspectives in São Paulo’s public schoolsen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade de Ribeirão Preto-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, S/N, Vargem Limpa, CEP 17000-000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUniversidade de Franca-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, S/N, Vargem Limpa, CEP 17000-000, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso restrito-
dc.relation.ispartofRevista Mackenzie de Educação Física e Esporte-
dc.identifier.lattes3688201307883799-
dc.identifier.lattes9846955307186551-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.