Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135337
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Casadei, Eliza Bachega | - |
dc.date.accessioned | 2016-03-02T13:00:44Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T21:32:26Z | - |
dc.date.available | 2016-03-02T13:00:44Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T21:32:26Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier | http://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/muspop/article/view/46 | - |
dc.identifier.citation | Música Popular em Revista, ano 1, v. 2, p. 197-214, 2013. | - |
dc.identifier.issn | 2316-7858 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/135337 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135337 | - |
dc.description.abstract | The Riot Grrrl movement started in mid-90s and it consists of girls who use rock as a tool of feminist political struggle. Besides using music as a central element of political identity, this movement is also characterized by the formation of an alternative public sphere (formed by fanzines, blogs and e-zines) that functions both as a way to spread their music and as identification trigger mechanism in relation to their political causes. The aim of this article is to study the instruments that these feminists bands - that deviate from the traditional feminist political movements - use to create identification with their audience, especially from an empirical research of e-zines published by these bands and from the communicative action of their leaders in social networks. It is possible to note that, despite other identification mechanisms, testimonies works as a socialization link which marks the alternative public sphere composed by publications made by Riot Grrrls. The testimony serves as a powerful arranger of collective identities, since it is presupposed in the recognition of a world in common, allocating identity as performative action. | en |
dc.description.abstract | O movimento Riot Grrrl surgiu em meados dos anos 90 e é constituído por garotas que usam o rock como instrumento da luta política feminista. Além de utilizar a música como elemento identitário e político central, esse movimento também é caracterizado pela constituição de uma esfera pública alternativa (formada por fanzines, blogs e e-zines) que funciona tanto como um modo de divulgar as suas músicas quanto como disparadores de mecanismos de identificação em relação às suas causas políticas. O objetivo do presente trabalho é estudar os instrumentos que estas bandas feministas que se afastam dos movimentos políticos feministas tradicionais utilizam para criar identificação com o seu público, principalmente a partir de uma pesquisa empírica dos e-zines publicados por estas bandas e pela ação comunicativa de suas líderes nas redes sociais. É possível notar que, a despeito de outros mecanismos de identificação, é o testemunho que funciona como elo de sociabilização que marca a esfera pública alternativa composta pelas publicações feitas pelas Riot Grrrls. O testemunho funciona como um poderoso agenciador das identidades coletivas, uma vez que está pressuposto no reconhecimento de um mundo em comum, alocando a identidade enquanto ato performativo. | pt |
dc.format.extent | 197-214 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | Rock | en |
dc.subject | Identities | en |
dc.subject | Political struggle | en |
dc.subject | Feminism | en |
dc.subject | Alternative public sphere | en |
dc.subject | Rock | pt |
dc.subject | Identidades | pt |
dc.subject | Luta política | pt |
dc.subject | Feminismo | pt |
dc.subject | Esfera pública alternativa | pt |
dc.title | O Punk não é só para o seu Namorado: esfera pública alternativa, processos de identificação e testemunho na cena musical Riot Grrrl | pt |
dc.title.alternative | Punk is not just for your boyfriend: alternative public sphere, identification procedures and testimonies in the Riot Grrrl music scene | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, Brasil | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, Brasil | - |
dc.rights.accessRights | Acesso restrito | - |
dc.relation.ispartof | Música Popular em Revista | - |
dc.identifier.lattes | 6547895943001454 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.