You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135435
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCamargo, Sérgio-
dc.contributor.authorNardi, Roberto-
dc.contributor.authorRubo, Elisabete Aparecida Andrello-
dc.date.accessioned2016-03-02T13:02:44Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:32:40Z-
dc.date.available2016-03-02T13:02:44Z-
dc.date.available2016-10-25T21:32:40Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/335-
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 13-40, 2014.-
dc.identifier.issn1806-5104-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135435-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135435-
dc.description.abstractIn this paper we analyze in-service high school physics teachers’ demands when consulted with the aim of subsiding discussions about the restructuration of a new pedagogical project of an undergraduate physics education program (called licenciatura in Brazil) of a public university, designed to future teachers. The discourses were analyzed looking for interpreting how their demands could be considered in the design of a new pedagogical project. For reading and interpretation of the sense effects present in teachers’ discourses we based on the French line discourse analysis. We noticed that in-service teachers’ discourses match with those of future teachers, taking the last year of the physics education program, as well as on outcomes of teachers’ education research literature. Some of the teachers’ expectations were considered in the design of the new pedagogical project initiated in 2006 in this institution analyzed.en
dc.description.abstractNeste artigo analisamos demandas de professores de Física em exercício na rede pública de ensino, ouvidos com a finalidade de subsidiar as discussões sobre a reestruturação de um curso de licenciatura em Física de uma universidade pública. Os discursos foram analisados procurando-se interpretar como suas demandas poderiam ser consideradas no novo projeto pedagógico deste curso. Para a leitura e interpretação dos efeitos de sentido presentes nos discursos desses professores, apoiamo-nos em noções da análise de discurso na linha francesa. Percebeu-se que os discursos dos professores em exercício aproximaram-se daqueles defendidos pelos licenciandos do último ano do curso de licenciatura e de resultados de pesquisa constantes na literatura da área formação de professores. Verificou-se que, após a reestruturação curricular, parte das demandas dos professores foi considerada no desenho do novo projeto pedagógico implantado nesta instituição a partir de 2006.pt
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)-
dc.format.extent13-40-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectPhysics teachingen
dc.subjectPhysics teachers’ initial educationen
dc.subjectCurricular restructurationen
dc.subjectDiscourse analysisen
dc.subjectPhysics teachers’ demandsen
dc.subjectEnsino de Físicapt
dc.subjectFormação inicial de professores de Físicapt
dc.subjectReestruturação curricularpt
dc.subjectAnálise de discursopt
dc.subjectDemandas de professores de Físicapt
dc.titleDemandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciaturapt
dc.title.alternativeDemands of in-service physics High School teachers: subsidies for a process of reestructuration of an initial teachers education undergraduate programen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Federal do Paraná (UFPR)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Federal do Paraná, Departamento de Teoria e Prática de Ensino-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Física, Faculdade de Ciências de Bauru-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1806-5104-2014-14-03-13-40.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências-
dc.identifier.lattes4449947783474945-
dc.identifier.lattes6719368282265238-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.