You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135448
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPinto, Thiago Pedro-
dc.contributor.authorGarnica, Antonio Vicente Marafioti-
dc.date.accessioned2016-03-02T13:02:51Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:32:42Z-
dc.date.available2016-03-02T13:02:51Z-
dc.date.available2016-10-25T21:32:42Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/489-
dc.identifier.citationPerspectivas da Educação Matemática, v. 7, n. 13, p. 152-180, 2014.-
dc.identifier.issn1982-7652-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135448-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135448-
dc.description.abstractAccording to our conceptions, to study the so called Projeto Minerva (PMi) – an action of Brazilian Military Dictatorship, implemented in the 1970s, which intended to provide access to Primary and Secondary Schools for thousands of Brazilians throughout the country, using a cheap, and at that time a widely -spread medium, the radio – implies to study not only a unique education strategy, but a variety of circumstances that allows it to be created and developed throughout its 10 years of existence in various Brazilian locations. Each circumstance, each region, each way of doing of each person involved in its development constitutes a different Minerva – that’s why we choose the plural to treat it: the Minerva ProjectS. In this paper we present one of the many possible histories about such project. Synthetically, we present some historiographical aspects of its creation, development and extinction and, based on a study about one of its lessons (related to Analitic Geometry), we try to evidence differences between a spoken mathematics and a written mathematics. According to the the oretical framework used in this text, inspired by the Wittgenstein's language philosophy, the Project articulates various mathematics, what is different of saying that the project deals with the "usual" Mathematics merely changing the way of communicate it.en
dc.description.abstractEstudar o Projeto Minerva, segundo nossas concepções, implica tematizar uma série de circunstâncias que o constituem não como uma estratégia educativa una, mas plural, considerando suas diversas, possíveis e diferenciadas configurações nas várias localidades do país e suas circunstâncias ao longo de seus dez anos de existência. Disso, nossa opção por enfatizar o plural: oS ProjetoS Minerva. Neste texto, apresentamos uma dentre as diversas histórias que produzimos ao longo de um estudo de doutorado (PINTO, 2013). Sinteticamente, o Projeto Minerva foi uma ação do Governo Militar, implantada em 1970, que visava a permitir o acesso ao Primeiro e, posteriormente, Segundo Graus a milhares de brasileiros espalhados pelo país, valendo -se de um veículo barato e muito popular à época: o rádio. Problematizamos, aqui, alguns aspectos historiográficos sobre a criação, desenvolvimento e extinção do Projeto Minerva e, a partir de um estudo sobre uma de suas radioaulas, buscamos evidenciar as diferenças entre uma matemática falada e uma matemática escrita. Segundo a perspectiva teórica mobilizada, inspirada na Filosofia da Linguagem de Wittgenstein, estudamos as várias matemáticas que o projeto articula e permite articular, tratando-as como matemáticas distintas, não como uma "mesma" matemática que se manifesta em distintos suportes.pt
dc.format.extent152-180-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectMinerva project(s)en
dc.subjectEducation by radioen
dc.subjectLanguage-gamesen
dc.subjectHistory of mathematics educationen
dc.subjectProjeto(s) Minervapt
dc.subjectEducação via rádiopt
dc.subjectJogos de linguagempt
dc.subjectHistória da educação matemáticapt
dc.titleO rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minervapt
dc.title.alternativeRadio and mathematics: one study about Projeto Minervaen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1982-7652-2014-07-13-152-180.pdf-
dc.relation.ispartofPerspectivas da Educação Matemática-
dc.identifier.lattes5089072868644414-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.