You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135456
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSilva, Alessandra Turini Bolsoni-
dc.contributor.authorLoureiro, Sonia Regina-
dc.date.accessioned2016-03-02T13:02:53Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:32:43Z-
dc.date.available2016-03-02T13:02:53Z-
dc.date.available2016-10-25T21:32:43Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-43272458201410-
dc.identifier.citationPaidéia, v. 24, n. 58, p. 223-232, 2014.-
dc.identifier.issn1982-4327-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135456-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135456-
dc.description.abstractSocial anxiety is one of the most frequent mental health problems and there is no consensus regarding the relation between social skills and anxiety. This study aimed to compare the behavioral indicators of social skills presented by university students with social anxiety in relation to a non-clinical group, and to verify the predictive value of the social skills for social anxiety. Participants were 288 university students, 144 with Anxiety Disorder and 144 non-clinical. Social skills were assessed using the QHC-University (Social Skills, Behaviors and Context Assessment Questionnaire for University Students) and the IHS-Del-Prette instruments. Mental health indicators were assessed through screening and diagnostic instruments. Through univariate and multivariate analysis an association was found between social skills and anxiety, highlighting public speaking, potential, difficulties, and the total social skills score as predictors of social anxiety, which contributes to demonstrating the role the resources and difficulties play in this.en
dc.description.abstractAnsiedad social es uno de los problemas más frecuentes de salud mental, sin consenso respecto a la relación entre habilidades sociales y ansiedad. La finalidad fue comparar los indicadores de comportamiento de habilidades sociales presentados por académicos con ansiedad social con relación a un grupo no clínico y verificar el valor predictivo de las habilidades sociales para la ansiedad social. Los participantes fueron 288 estudiantes universitarios, 144 con trastorno de ansiedad y 144 no clínicos. Fueron evaluados las habilidades sociales mediante los instrumentos Cuestionario de Evaluación de Habilidades Sociales, Comportamientos y Contextos para Académicos-QHS y el IHS-Del-Prette. Los indicadores de salud mental se evaluaron mediante encuestas de tamizaje y diagnóstico. A través de análisis multivariados, se encontró una asociación entre las habilidades sociales y la ansiedad, detectándose el hablar en público, potencialidades, dificultades y la puntuación total de las habilidades sociales como predictores de ansiedad social, lo que contribuyó para poner de relieve las características y dificultades que contribuyen a esto.es
dc.description.abstractA ansiedade social é um dos problemas mais frequentes de saúde mental, não havendo consenso quanto à relação entre habilidades sociais e ansiedade. Objetivou-se comparar os indicadores comportamentais de habilidades sociais apresentados por universitários com ansiedade social em relação a um grupo não clínico e verificar o valor preditivo das habilidades sociais para a ansiedade social. Participaram do estudo 288 estudantes universitários, 144 com Transtorno de Ansiedade e 144 não clínicos. Procedeu-se à avaliação das habilidades sociais pelos instrumentos Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos e Contextos para Universitários-QHC e IHS-Del-Prette. Os indicadores de saúde mental foram avaliados por instrumentos de rastreamento e diagnóstico. Por meio de análises multivariadas constatou-se associação entre habilidades sociais e ansiedade, destacando-se o falar em público, potencialidades, dificuldades e escore total de habilidades sociais como preditores de ansiedade social, o que contribuiu para evidenciar os recursos e as dificuldades que contribuem para tal.pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)-
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-
dc.format.extent223-232-
dc.language.isoeng-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectSocial skillsen
dc.subjectUniversity studentsen
dc.subjectMental healthen
dc.subjectAnxietyen
dc.subjectPreventionen
dc.subjectHabilidades socialeses
dc.subjectEstudiantes universitarioses
dc.subjectSalud mentales
dc.subjectAnsiedades
dc.subjectPrevenciónes
dc.subjectHabilidades sociaispt
dc.subjectEstudantes universitáriospt
dc.subjectSaúde mentalpt
dc.subjectAnsiedadept
dc.subjectPrevençãopt
dc.titleThe role of social skills in social anxiety of university studentsen
dc.title.alternativeEl papel de las habilidades sociales en la ansiedad social en estudiantes universitarioses
dc.title.alternativeO papel das habilidades sociais na ansiedade social em estudantes universitáriospt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Bauru, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUniversidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Psicologia, Bauru, SP, Brasil-
dc.description.sponsorshipIdFAPESP: 2011/11776-4-
dc.identifier.doi10.1590/1982-43272458201410-
dc.identifier.scieloS0103-863X2014000200223-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS0103-863X2014000200223.pdf-
dc.relation.ispartofPaidéia-
dc.identifier.lattes7204239102184728-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.