You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135584
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDias, Marisa da Silva-
dc.contributor.authorSaito, Fumikazu-
dc.date.accessioned2016-03-02T13:03:25Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:33:01Z-
dc.date.available2016-03-02T13:03:25Z-
dc.date.available2016-10-25T21:33:01Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/22021-
dc.identifier.citationEducação Matemática Pesquisa, v. 16, n. 4, p. 1227-1253, 2014.-
dc.identifier.issn1983-3156-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/135584-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135584-
dc.description.abstractThis paper presents preliminary findings of an instrument called "trigonal sector" which was described by John Chatfeild in his treatise entitled The Trigonall Sector, published in 1650. It points out some didactic potentials of "trigonal sector" especially for the teaching of geometry. The instrument allows students to explore different properties of triangles considering their angles. This paper raises the hypothesis that the operation with the instrument associated with an educational organization – it based on the relationship between the context in which mathematical concepts show in the document and the movement of thought in the formation of these concepts – can lead the student in a fruitful way to the process of analysis and synthesis, that is essential for the concept formation.en
dc.description.abstractNeste artigo apresentam-se resultados preliminares do estudo de um instrumento denominado "setor trigonal", descrito por John Chatfeild em seu tratado intitulado The Trigonall Sector, publicado em 1650, contemplando algumas potencialidades didáticas, principalmente para o ensino de geometria. O instrumento permite aos estudantes explorar diferentes propriedades de triângulos a partir de seus ângulos. A hipótese que daí se levantou é que a operacionalidade com o instrumento associada com uma organização de ensino – com base na articulação entre o contexto dos conceitos matemáticos que aparecem no documento e o movimento do pensamento, aliado a formação desses conceitos – pode conduzir o estudante de modo profícuo ao processo de análise e síntese, necessário à formação conceitual.pt
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-
dc.format.extent1227-1253-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectHistory of mathematicsen
dc.subjectMathematical instrumentsen
dc.subjectTeaching of geometryen
dc.subjectHistória da matemáticapt
dc.subjectInstrumentos matemáticospt
dc.subjectEnsino de geometriapt
dc.titleAlgumas potencialidades didáticas do setor trigonal na interface entre história e ensino de matemáticapt
dc.title.alternativeSome didactic potential of “trigonal sector” at the interface between history and mathematic teachingen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionPontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, Brasil-
dc.description.sponsorshipIdCNPq: 484784/2013-7-
dc.rights.accessRightsAcesso restrito-
dc.relation.ispartofEducação Matemática Pesquisa-
dc.identifier.lattes4508251745364291-
dc.identifier.lattes2277519967315262-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.