Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/136381
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Nunes, João Osvaldo Rodrigues [UNESP] | - |
dc.contributor.author | Palomo, Vanessa de Souza | - |
dc.date.accessioned | 2016-03-23T12:35:16Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T21:34:50Z | - |
dc.date.available | 2016-03-23T12:35:16Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T21:34:50Z | - |
dc.date.issued | 2016-02-22 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/136381 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/136381 | - |
dc.description.abstract | A presente pesquisa tem como essência apresentar uma preocupação com a atual proposição curricular oficial do Estado de São Paulo e seus desdobramentos no trabalho docente, no que se refere, sobretudo, ao Ensino da Geografia Ambiental. Os citados desdobramentos partem de considerações históricas sobre o currículo, que remetem a variadas escalas geográficas e suas inter-relações. A definição de propostas curriculares é um fenômeno crescente e está na pauta de discussão de variados setores sociais em escala mundial, fundamentando a importância da questão para a formação intelectual/crítica do ser social. Nesse sentido, a pesquisa utiliza a categoria de estudo do trabalho para compreender a recepção – pelo professor – da proposta curricular do Estado de São Paulo, que leva à reflexão sobre seu papel enquanto professor de Geografia, evidenciando o ensino na perspectiva ambiental. Os dados da pesquisa foram levantados com professores de Geografia das Diretorias de Ensino de Araçatuba-SP e Birigui-SP, que apontaram aspectos de suas realidades, o que permitiu compreender o desencadeamento de políticas curriculares padronizantes na escola. | pt |
dc.description.abstract | This research has as its essence to present a concern with the current official curriculum proposal of the State of São Paulo and its consequences in teaching work, with regard especially to the education of Environmental Geography. The mentioned developments depart from historical considerations about the curriculum, which refer to different geographical scales and their interrelations. The definition of curriculum proposals is a growing phenomenon and is in the agenda of various social sectors worldwide, substantiating the importance of this question for the intellectual / critique formation of social being. In this sense, this research uses the work of the study category to understand the reception – by the teacher - the curriculum proposal of the State of São Paulo, which leads to reflection his or her role as a professor of geography, showing teaching in the perspective of environment. The survey data were collected with Geography teachers of the Education Board of Araçatuba-SP and Birigui-SP, who pointed out aspects of their realities, which allowed understanding the triggering of standardizing the curriculum policies in school. | en |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.subject | Educação | pt |
dc.subject | Proposta curricular | pt |
dc.subject | Trabalho docente | pt |
dc.subject | Geografia ambiental | pt |
dc.subject | Curriculum proposal | en |
dc.subject | Teaching work | en |
dc.subject | Environmental Geography | en |
dc.title | O currículo oficial da educação básica do Estado de São Paulo: determinantes para o ensino da Geografia Ambiental | pt |
dc.title.alternative | The official curriculum of basic education of the State of São Paulo: determinants to the education of Environmental Geography | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | pt |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.aleph | 000865775 | pt |
dc.identifier.capes | 33004129042P3 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.