You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/137188
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBasbaum, Sergio Roclaw-
dc.contributor.authorSantos, Rafael Peres dos-
dc.contributor.authorBarros, Rafael Fernandes-
dc.contributor.authorCamilo, Lujani Aparecida-
dc.contributor.authorPereira Júnior, Alfredo-
dc.date.accessioned2016-04-01T18:44:36Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:36:46Z-
dc.date.available2016-04-01T18:44:36Z-
dc.date.available2016-10-25T21:36:46Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://www.revispsi.uerj.br/v12n2/sumariov12n2.html-
dc.identifier.citationEstudos e Pesquisas em Psicologia, v. 12, n. 2, p. 462-478, 2012.-
dc.identifier.issn1676-3041-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/137188-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/137188-
dc.description.abstractDeparting from a Merleau-Pontyan concept of linguistic mediation of perception, we ran a cognitive experiment, having the goal of studying how the perception of ambiguous figures is expressed in verbal linguage. Two of the figures mix biological and technological forms, while the third mixes two biological forms. We asked a group of a 120 undergraduate Biology students from State University of São Paulo (UNESP) to write about their perception of three ambiguous figures. We made an analysis of descriptive categories that appeared in the responses and used a qualitative method (Discourse of the Collective Subject) to reconstruct the main features of the linguistic expression of preceptual processes. In conclusion, we found in these.en
dc.description.abstractPartindo-se de uma concepção merleau-pontyana do ato perceptivo e sua mediação pela linguagem, procedemos a um experimento cognitivo, tendo como objetivo verificar como a percepção de figuras ambíguas expressa-se em termos de linguagem verbal, por parte de graduandos da área de biológica. Duas dessas figuras mesclam formas biológicas e artefatos culturais, enquanto a terceira mescla duas formas de vida. Solicitou-se que um grupo de 120 alunos da Universidade Estadual Paulista (UNESP) que descrevessem, por escrito, as suas percepções em tormo das três figuras. Fazendo-se uma análise das categorias que se destacaram nas descrições, e também uma reconstrução dos discursos por meio da técnica qualitativa do Discurso do Sujeito Coletivo, evidenciamos a riqueza do ato perceptivo, e de seus condicionantes culturais, os quais se expressam na linguagem.pt
dc.format.extent462-478-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectPerceptionen
dc.subjectLanguageen
dc.subjectMeaningen
dc.subjectAmbigutyen
dc.subjectPercepçãopt
dc.subjectLinguagempt
dc.subjectSignificadopt
dc.subjectAmbiguidadept
dc.titlePercepção e Linguagem: Descrição de Figuras Ambíguas por Alunos Universitários da Área Biológicapt
dc.title.alternativePerception and Language: description of ambiguous figures by undergraduate biology studentsen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionPontifícia Universidade Católica (PUC-SP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Campus de Rubião Júnior, Rubião Júnior, CEP 18618-000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationPontifícia Universidade Católica (PUC-SP)-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Botucatu, Campus de Rubião Júnior, Rubião Júnior, CEP 18618-000, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso restrito-
dc.relation.ispartofEstudos e Pesquisas em Psicologia-
dc.identifier.orcid0000-0002-5960-041Xpt
dc.identifier.lattes6187684824965648-
dc.identifier.lattes6741373928243333-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.