You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/137698
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGomes, Paulo César-
dc.contributor.authorLopes Júnior, Jair-
dc.contributor.authorDelarole, Regiane-
dc.date.accessioned2016-04-01T18:46:53Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:37:59Z-
dc.date.available2016-04-01T18:46:53Z-
dc.date.available2016-10-25T21:37:59Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifierhttp://ensinosaudeambiente.uff.br/index.php/ensinosaudeambiente/article/view/306/210-
dc.identifier.citationEnsino, Saúde e Ambiente, v. 8, n. 1, p. 26-56, 2015.-
dc.identifier.issn1983-7011-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/137698-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/137698-
dc.description.abstractThis study aimed to discuss the recent contributions of History of Science to theteaching of chemistry. The theme of the teaching unit was on the accident of cesium-137 in Goiânia ? Goiás, Brazil (1987). This was a qualitative study in which researcherand professor use the methodology of teaching on research. Thus, students should seekinformation, organize the data collected and establish relationships. Students producedposters in an exhibition at the school on the twentieth anniversary of the accident.Results demonstrated the importance of this resource. It was possible to exploit theabundance of detail and illustrations utilized what themes they students considerimportant and which they exploited. A poster exhibition on the theme indicated thestrong interest of students to participate in all activities proposed. The study alsorevealed the importance of using elements of the History of Science in ChemicalEducation and its relationship to the daily life of students.Key words: history of science; radioactivity; cesium-137en
dc.description.abstractO estudo objetivou discutir contribuições da história da ciência recente ao ensino dequímica tendo como temática a estruturação de uma unidade didática sobre o acidentedo césio-137 em Goiânia - Goiás, Brasil (1987-2007). Tratou-se de uma PesquisaQualitativa na qual pesquisador e professor adotaram a utilização da metodologia doEnsino por Investigação na qual os alunos deveriam buscar informações, organizardados coletados, formular hipóteses e estabelecer relações. Dentro da linguagem dosquadrinhos, os alunos produziram cartazes para uma exposição na escola sobre ovigésimo aniversário do acidente. Os resultados demonstraram que este recursopossibilitou explorar a riqueza de detalhes nas ilustrações utilizadas. A linguagem dosquadrinhos é integrante do cotidiano dos alunos e eles têm facilidade em expor suasideias através dela. A exposição dos cartazes sobre a temática denotou o grandeinteresse dos alunos em realizar e participar de todas as atividades propostas.pt
dc.format.extent26-56-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectHistory of scienceen
dc.subjectRadioactivityen
dc.subjectCesium-137en
dc.subjectHiistória da ciênciapt
dc.subjectRadioatividadept
dc.subjectCésio-137pt
dc.titleTitia vem cá ver a pedra alumiante que o papai trouxe'. História da Ciência, Radioatividade e o Césio-137 em Goiânia: propostas para uma unidade didáticapt
dc.title.alternativeHistory of science, radioactivity and cesium-137 in “goiânia”: a proposal for teaching uniten
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP)-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso restrito-
dc.relation.ispartofEnsino, Saúde e Ambiente-
dc.identifier.orcid0000-0003-2440-8097pt
dc.identifier.lattes3637285622123132-
dc.identifier.lattes1124424108310223-
dc.identifier.lattes9983882821749156-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.