You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/137779
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDi Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP]-
dc.contributor.authorCorrêa, Gilvane Gonçalves-
dc.date.accessioned2016-04-05T19:26:45Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:38:06Z-
dc.date.available2016-04-05T19:26:45Z-
dc.date.available2016-10-25T21:38:06Z-
dc.date.issued2016-03-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/137779-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/137779-
dc.description.abstractThis study is linked to the 'Public Policy, School Organization and Teachers Training' line of research from the postgraduate course in Education offered by Universidade Estadual Paulista's Faculty of Science and Technology. It is set in the search field of Public Policies focused on the training of graduation and baccalaureate students in Biological Sciences. It's aimed to understand the elements that compose the curriculum policies focused in training both graduation and baccalaureate students in Biological Sciences and also analyze the continuities and ruptures of curriculum matrices of this undergraduate course at Federal University of Uberlândia. The production of empirical data was developed through qualitative documentary research using the records of creation and modification of the Biological Sciences's undergraduate course curriculum kept by the Federal Council of Biology. The curriculum authors - CFBIO, MEC and IES, presented themselves sometimes overlapping, other individualized, productions in the training policy of the above mentioned biologist. In the IES, in many respects, the combined conduct of graduations accompanied the greatest regulations. In other respects, this conduct left traces of curriculum development by proximal authors, illustrating the reinterpretation of training policies. The policy analysis supports the view that in CNE / MEC and CFBIO spaces, operate some forces that have not become definitely winning in the building project, sometimes run by the state, other representing organized civil society sectors. The thesis argues that there are no public policies for training biologist in recent decades in order to design an educational model that is linked to its particularities, or advance beyond the specific and pointed questions ruled by the committees created by CNE / MEC and by CFBIO.en
dc.description.abstractO presente estudo está vinculado à linha de pesquisa ‘Formação dos Profissionais da Educação, Políticas Educativas e Escola Pública’, do PPGE da FCT/UNESP. Situa-se no campo de pesquisa em Políticas Públicas voltadas para a formação do bacharel e do licenciado em Ciências Biológicas. Objetivou compreender os elementos que compõem as políticas curriculares voltadas para a formação do licenciado e do bacharel em Ciências Biológicas e, também, analisar as continuidades e rupturas do fluxo curricular do curso de graduação em Ciências Biológicas da UFU – objeto do estudo. A produção de dados empíricos foi desenvolvida via pesquisa qualitativa, utilizando pesquisa documental, em três instituições: UFU - nos processos administrativos de criação e alteração curricular; CFBIO - nas atas das reuniões; CNE/MEC – na documentação disponibilizada no sítio institucional ou obtida pelo e-SIC. Verificou-se que os autores curriculares – o CFBIO, o MEC e a IES, apresentaram-se, por vezes, imbricados, ora individualizados. Na IES, a condução das graduações é permeada de ressignificações. As propostas formativas demonstraram que nos espaços CNE/MEC e CFBIO operam forças que não se tornaram definitivamente vencedoras na edificação de seu projeto, de modo que ora são mais administradas por um ora por outro. A tese sustenta que não há políticas públicas para a formação do biólogo nas últimas décadas, no sentido de projetarem um modelo de ensino que seja vinculado à suas particularidades ou de avançarem para além de questões específicas e pontuais pautadas pelas comissões criadas pelo CNE/MEC e pelo CFBIO.pt
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.subjectPolíticas curricularespt
dc.subjectCiências Biológicaspt
dc.subjectUFUpt
dc.subjectCiclo de políticaspt
dc.subjectComunidade epistêmicapt
dc.subjectCurriculum policiesen
dc.subjectBiological sciencesen
dc.subjectPolicy cycleen
dc.subjectEpistemic communityen
dc.titleEstudo das alterações curriculares do curso de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Uberlândia (1970 a 2013)pt
dc.title.alternativeStudy of curricular changes of Biological Sciences course at the Federal University of Uberlândia (1970-2013)en
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)pt
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.aleph000865737pt
dc.identifier.capes33004129044P6-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.