You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/138556
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAdam, Joyce Mary [UNESP]-
dc.contributor.advisorLima, Licínio Carlos Viana Silva [UNESP]-
dc.contributor.authorStering, Silvia Maria dos Santos-
dc.date.accessioned2016-05-17T16:51:54Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:39:57Z-
dc.date.available2016-05-17T16:51:54Z-
dc.date.available2016-10-25T21:39:57Z-
dc.date.issued2015-12-01-
dc.identifier.citationSTERING, Silvia Maria dos Santos. O desafio da qualificação para o trabalho na perspectiva do Proeja no IFMT: política, fato e possibilidades. 2015. 323 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2015.-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/138556-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/138556-
dc.description.abstractOn the basis of the Federal Institute for Education, Science and Technology of Mato Grosso, the study aims at analyzing the possibilities and perspectives of the implementation of Decree 5.478/05 which established on the federal institutions of technological education, the national program entitled Professional and Basic Education for young people and adults - PROEJA. The analysis carried out, counted on the macro scope, concerning the national curriculum policy and also provided the analysis and description of the implementation in the practice of the results of the Decree. The research had as analytical basis, the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso. The study was guided by the concepts of Gramsci (2000), Robert Hutchins (1970), Paul Legrand (1971), Edgar Faure (1977), Paulo Freire (1999) Tenti Fantini (2006), Licinio Lima (2012), Gelpi, (2005), Ivan Illlich (1971) authors who have been analyzing in their lifelong the thematics of education and education for work. The idea that had been considered along this research was that the Professional and Technological Education have been aggregating to the context of integral formation an opportunity to humanistic, critical and citizen, able to overcome the alienating and mechanistic vision of an education just for the work, having on the Alterity relations, constructed by the language, the basis of the knowledge process production. The research was guided by the qualitative bibliographic and documentary (written and oral) approaches. It also aimed at providing a diagnosis of the reality of the institution and the program by collecting documents, based on the perception of students, teachers and administrators concerning the development of the institution. The study was focused on the thematic about qualification for work, this process, was in the study discussed based on the three models of adult education policy proposed by Lima (2015), namely:...en
dc.description.abstractO Programa de Integração da Educação Profissional ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - Proeja foi instituído pelo Decreto 5.478/05, no âmbito das Instituições Federais de Educação Tecnológica, como uma Política Pública com a finalidade de elevar a escolaridade de jovens e adultos e propiciar sua inserção no mundo e no mercado de trabalho. Defende-se a tese de que a Educação Profissional e Tecnológica faz parte do contexto da educação integral dos atores sociais pertencentes ao Proeja, a partir da ideia de que ela desenvolve uma formação humanista, crítica e cidadã, capaz de superar a visão alienante e mecanicista de uma educação apenas para o trabalho, tendo nas relações de alteridade, construídas na dialogicidade, a base para o processo de produção do conhecimento ao longo da vida. Assim, esta investigação tem como objetivo analisar compreensivamente as possibilidades e perspectivas diante da implantação do Decreto 5.478/05 a partir do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT. A análise realizada leva em conta a conjuntura macro, referente à política curricular nacional, e também a descrição de sua implementação prática, via operacionalização do Decreto, tendo por base analítica o IFMT. Fundamenta-se, essencialmente, nos conceitos de Gramsci (2000), Robert Hutchins (1970), Paul Legrand (1971), Edgar Faure (1977), Paulo Freire (1999), Tenti Fantini, (2006), Licinio Lima (2012), Gelpi, (2005), Ivan Illlich (1971), que analisam a educação ao longo da vida e a educação para o trabalho. A investigação, em consonância com a abordagem de indução analítica, é de natureza qualitativa. A pesquisa exploratória de cunho bibliográfico e documental foi utilizada como princípio da trajetória investigativa. Como instrumento de coleta de dados, juntos aos sujeitos da pesquisa, foram realizadas entrevistas em profundidade, com...pt
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)-
dc.format.extent323 f.-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourceAleph-
dc.subjectEducação e Estadopt
dc.subjectPolíticas públicaspt
dc.subjectEducação de adultospt
dc.subjectInstituições e sociedades tecnologicaspt
dc.subjectEducação - Historiapt
dc.subjectCidadaniapt
dc.titleO desafio da qualificação para o trabalho na perspectiva do Proeja no IFMT: política, fato e possibilidadespt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.filehttp://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/03-05-2016/000860836.pdf-
dc.identifier.aleph000860836-
dc.identifier.capes33004137064P2-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.