Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/140297
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Pinheiro, Olímpio José [UNESP] | - |
dc.contributor.advisor | Landim, Paula da Cruz [UNESP] | - |
dc.contributor.author | Santos, Marko Alexandre Lisboa dos | - |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T17:33:16Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T21:43:22Z | - |
dc.date.available | 2016-07-06T17:33:16Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T21:43:22Z | - |
dc.date.issued | 2016-05-24 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/140297 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/140297 | - |
dc.description.abstract | Esta pesquisa investiga as relações entre o design e a arte tomando o processo de criação de cartazes como eixo de observação dessas relações. O período estudado compreende o Projeto Construtivo Brasileiro, mais especificamente a produção artística de Almir Mavignier e sua posterior atuação como designer gráfico. A pesquisa observa a produção em arte de Mavignier para que a partir dela, se analisem os caminhos por ele traçados de modo que se entendam os fatores que o levaram a alcançar a mensagem e a forma gráfica atual com que o mesmo trabalha. As relações estabelecidas com a atualidade se valem da produção de cartazes na sua fase pós-concretista até o presente, que o artista realiza na Alemanha, aonde reside e estabelece um ateliê/estúdio. Além disso, é realizado um comparativo entre os cartazes aditivos de Almir Mavignier e uma produção contemporânea dos cartazes finalistas do concurso do Museu da Casa Brasileira a fim de averiguar indícios de similitudes entre ambas produções. Como resultados, apresentamos uma série de análises gráficas realizadas sobre dez objetos gráficos, que possibilitarão responder às questões formuladas como tese. | pt |
dc.description.abstract | This research investigates the relation between design and art taking the process of creating posters as axis of observation of these connexions. The study period comprises the Brazilian Constructive Project, specifically the artistic production of Almir Mavignier and his subsequent performance as a graphic designer. The survey notes the Mavignier art production and from that analyzes the paths that he traced so the factors that led him to reach the message and the current graphic form with which he works could be understood. The relations established with the present make use of the production of posters in his post-concretist phase until the present day in which the artist performs in Germany, where he resides and establishes an atelier / studio. Besides that, it conducted to a comparison between the additives posters of Almir Mavignier and contemporary production finalist posters of the Museu da Casa Brasileira contest to determine similarities of evidence between the two productions. As a result, we present a series of graphical analyzes over ten graphic objects that will allow answer the questions formulated as a thesis. | en |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.subject | Almir Mavignier | pt |
dc.subject | Arte concreta | pt |
dc.subject | Design gráfico | pt |
dc.subject | Cartaz | pt |
dc.subject | Concret art | en |
dc.subject | Graphic design | en |
dc.subject | Posters | en |
dc.title | Almir Mavignier: do projeto construtivo brasileiro aos cartazes aditivos (1986-1999) – uma abordagem geométrica | pt |
dc.title.alternative | Almir Mavignier: of the construction project brazilian to additives posters (1986-1999) - a geometric approach | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | pt |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.aleph | 000872468 | pt |
dc.identifier.capes | 33004056082P0 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.