You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/140693
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMelo, Lucas Pereira de-
dc.contributor.authorJensen, Rodrigo-
dc.contributor.authorOliveira, Ana Luiza de Oliveira e-
dc.contributor.authorJaeger, Margret-
dc.contributor.authorSalim, Natália Rejane-
dc.contributor.authorMusselli, Ananda Raquel-
dc.date.accessioned2016-07-07T12:35:01Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:44:19Z-
dc.date.available2016-07-07T12:35:01Z-
dc.date.available2016-10-25T21:44:19Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://gestaoesaude.unb.br/index.php/gestaoesaude/article/view/881-
dc.identifier.citationRevista Eletrônica Gestão & Saúde, v. 5, n. 3, p. 1130-1138, 2014.-
dc.identifier.issn1982-4785-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/140693-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/140693-
dc.description.abstractThis study aims to describe a teaching strategy that consisted in the use of qualitative research to support the discussion about relevant issues of the humanization of nursing care. It's an experience report of a teaching-learning strategy used in the discipline "Humanization of Assistance" given in 2011 in two groups of baccalaureate course in nursing at a institution of higher education in the State of São Paulo. This strategy consisted of the reading and analysis of original articles of qualitative studies that used primary data on topics that would be discussed in the course. The reading and discussion of articles allowed building a link between the classroom and the lived experience in health services. This link was expanded in scale and depth when students included in discussions their own experiences and their social support network, such as users and/or professionals in various healthcare services.en
dc.description.abstractEste estudio tiene como objetivo describir una estrategia de enseñanza que consistía en el uso de la investigación cualitativa para propiciar el debate correspondiente a la humanización de la atención de enfermería. Es un relato de experiencia de una estrategia de enseñanzaaprendizaje utilizada en la disciplina "Humanización de la atención", dado en 2011 en dos grupos de curso de pregrado en Enfermería de una institución de educación superior en el estado de São Paulo. Esta estrategia consistió en la lectura y análisis de artículos originales de estudios cualitativos que utilizan datos primarios sobre los temas que se tratan en el curso. La lectura y discusión de artículos permitió la construcción de un vínculo entre el aula y la experiencia vivida en los servicios de salud. Este enlace se amplió en escala y la profundidad cuando los estudiantes incluidos en las discusiones de sus propias experiencias y su red de apoyo social, como usuarios y/o profesionales de diferentes servicios de salud.es
dc.description.abstractEste estudo tem por objetivo descrever uma estratégia de ensino que consistiuna utilização de pesquisas qualitativas para fomentar a discussão acerca de temas relevantes à humanização do cuidado e enfermagem. Trata-se do relato de experiência de uma estratégia de ensino-aprendizagem utilizada na disciplina “Humanização da Assistência” ministrada em 2011 em duas turmas do curso de graduação em Enfermagem em uma Instituição de Ensino Superior no Estado de São Paulo. Tal estratégia consistiu na leitura e análise de artigos originais de pesquisas qualitativas que utilizavam dados primários sobre temas que seriam discutidos na disciplina. A leitura e discussão dos artigos possibilitaram construir um elo entre a sala de aula e a experiência vivenciada nos serviços de saúde. Tal elo foi ampliado em escala e profundidade quando os alunos incluíram nos debates suas próprias experiências e de sua rede de apoio social, como usuários e/ou profissionais de serviços de saúde diversos.pt
dc.format.extent1130-1138-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectHumanization of assistanceen
dc.subjectQualitative researchen
dc.subjectEducation, nursingen
dc.subjectNursing careen
dc.subjectHumanización de la atenciónes
dc.subjectInvestigación cualitativaes
dc.subjectEducación en enfermeríaes
dc.subjectAtención de enfermeríaes
dc.subjectHumanização da assistênciapt
dc.subjectPesquisa qualitativapt
dc.subjectEducação em enfermagempt
dc.subjectCuidados de enfermagempt
dc.titlePesquisa qualitativa como estratégia de ensino em humanização do cuidado de enfermagempt
dc.title.alternativeQualitative research as a strategy to teaching humanization of nursing careen
dc.title.alternativeInvestigación cualitativa como estrategia para la educación de humanizacion de lo cuidado de enfermeríaes
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)-
dc.contributor.institutionThe Health and Life Sciences University (UMIT)-
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)-
dc.contributor.institutionPontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC)-
dc.description.affiliationThe Health and Life Sciences University, Department of Public Health & HTA-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem, Faculdade de Medicina de Botucatu-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1982-4785-2014-05-03-1130-1138.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Eletrônica Gestão & Saúde-
dc.identifier.lattes6480021637505180-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.