You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/141366
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCamargo, Aline-
dc.contributor.authorAlmeida, Margareth Aparecida Santini de-
dc.contributor.authorMorita, Ione-
dc.date.accessioned2016-07-07T12:38:01Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:46:00Z-
dc.date.available2016-07-07T12:38:01Z-
dc.date.available2016-10-25T21:46:00Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022014000200004-
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 2, p. 182-189, 2014.-
dc.identifier.issn0100-5502-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/141366-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/141366-
dc.description.abstractEthical and bioethical training is essential to the humanization of care as recommended by Brazilian health policy and tothe development of a critically-minded professional. Recent studies have shown that ethics and bioethics are afforded limited class hours in medicinecourses. Their importance is also noteworthy in light of the high number of complaints against doctors that are received by the Regional Medical Councils. This study aimed at identifying the perception of sixthyear medical students concerning bioethical issues. Self-applicable questionnaires containing open-ended and closed-ended questions were presented to the students. Seventy out of ninety registered students answered them. Students considered curricular academic training and practical examplesgiven by teachers as important sources for learning ethics and bioethics. On the other hand, dissatisfaction was expressed regarding how the topic is approached in undergraduate courses. The study highlighted shortcomings in education which must be resolved in order to enhance ethical training and medical practice.en
dc.description.abstractA formação ética e bioética é fundamental para a humanização do atendimento preconizada pela polí- tica de saúde no Brasil e para o desenvolvimento de um profissional crítico.Estudos recentes revelam que Ética e Bioética têm carga horária restrita nos cursos médicos. Ressalta-se, ainda, sua importância diante do grande número de denúncias contra médicos recebido pelos Conselhos Regionais de Medicina. O objetivo deste trabalho foi identificar a percepção sobre questões éticas e bioéticas dos alunos do sexto ano médico, que, portanto, logo estariam ingressando no mercado de trabalho. Foram entregues questionários autoaplicáveis com perguntas abertas e fechadas aototal de 93 matriculados, dos quais 70 responderam. Os alunos consideraram a formação curricular acadêmica e o exemplo prático dos professores como importantes fontes de aprendizado da Ética e Bioética. Este fato contrapõe-se à insatisfação quanto à forma de abordagem do tema na graduação. O estudo tornou evidente a existência de deficiências no ensino que devem ser supridas a fim de aprimorar a formação ética e a prática médica.pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)-
dc.format.extent182-189-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectEthicsen
dc.subjectBioethicsen
dc.subjectMedical ethicsen
dc.subjectMedical studentsen
dc.subjectMedical educationen
dc.subjectÉticapt
dc.subjectBioéticapt
dc.subjectÉtica médicapt
dc.subjectEstudantes de medicinapt
dc.subjectEducação médicapt
dc.titleÉtica e bioética: o que os alunos do sexto ano médico têm a dizerpt
dc.title.alternativeEthics and bioethics: what sixth year medical students have to sayen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.1590/s0100-55022014000200004-
dc.identifier.scieloS0100-55022014000200004-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS0100-55022014000200004.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica-
dc.identifier.lattes2625691701417030-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.