You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142012
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVaqueiro, Ana Júlia-
dc.contributor.authorErcolini, Sofia Tafuri-
dc.contributor.authorAranda, Lívia Sardella-
dc.contributor.authorSimões, Danilo-
dc.date.accessioned2016-08-04T13:33:59Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:47:24Z-
dc.date.available2016-08-04T13:33:59Z-
dc.date.available2016-10-25T21:47:24Z-
dc.date.issued2015-08-22-
dc.identifierhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1672-
dc.identifier.citation8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.-
dc.identifier.issn2176-9761-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/142012-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142012-
dc.description.abstractThe application of ergonomics aims to ensure greater efficiency in activities and learning, is essential in the educational process. It provides physical and psychological comfort when adapted to the anthropometric measurements of the students. Thus, the study aimed to examine the student school furniture interface, considering the anthropometric profile of students of a public school. The anthropometric profile have been obtained through height measurements of the students bodys in a standing position by means of a measuring tape attached vertically to the ground. To verify the adequacy ergonomic of school furniture, measurements were made of chairs and tables for individual student set also with a measuring tape help. From the analysis, it was concluded that the height of the middle point (point S), the depth of top and its height, did not correspond with the Regulatory Brazilian Norm. However, 70% of school furniture was in compliance with the Norm.en
dc.description.abstractA ergonomia, quando aplicada ao processo educacional, visa proporcionar conforto físico e psicológico aos estudantes e, consequentemente pode assegurar um maior rendimento das atividades e do aprendizado. Destarte, o estudo teve como propósito analisar a interface alunomobiliário escolar, ponderando o perfil antropométrico dos estudantes de uma escola pública municipal. O perfil antropométrico foi obtido a partir da medida direta do corpo dos estudantes na posição em pé, por meio de uma trena métrica fixada verticalmente ao solo. Para a verificação da adequação ergonômica do mobiliário escolar, foram realizadas mensurações das cadeiras e mesas para conjunto aluno individual também com auxílio de uma trena métrica. A análise dos dados permite concluir que a altura do ponto médio do encosto (ponto S), a profundidade do tampo, bem como sua altura, não estão em conformidade à Norma Brasileira Regulamentadora empregada no estudo. Contudo, 70% das características do mobiliário escolar estão em consonância à referida Norma.pt
dc.format.extent1-6-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourcePROEX-
dc.subjectComforten
dc.subjectAnthropometryen
dc.subjectHuman engineeringen
dc.subjectConfortopt
dc.subjectAntropometriapt
dc.subjectEngenharia humanapt
dc.titleAnálise ergonômica da interface conjunto aluno individual de uma instituição pública municipal de ensinopt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Câmpus Experimental de Itapeva, Departamento de Engenharia de Produção, Itapeva, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Câmpus Experimental de Itapeva, Departamento de Engenharia de Produção, Itapeva, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN2176-9761-2015-01-06-vaqueiro.pdf-
dc.relation.ispartofCongresso de extensão universitária da UNESP-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.