You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142643
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJoão, Marcio Camargo Araujo-
dc.contributor.authorTalamoni, Ana Carolina Biscalquini-
dc.contributor.authorPimenta, Camila Evelyn Rodrigues-
dc.contributor.authorLuiz, Victor dos Santos-
dc.contributor.authorPinheiro, Marcelo Antonio Amaro-
dc.date.accessioned2016-08-04T13:36:02Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:48:55Z-
dc.date.available2016-08-04T13:36:02Z-
dc.date.available2016-10-25T21:48:55Z-
dc.date.issued2015-09-21-
dc.identifierhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1550-
dc.identifier.citation8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.-
dc.identifier.issn2176-9761-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/142643-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142643-
dc.description.abstractThe present study aims report an Environmental Education (EE) experience on mangroves and assess the knowledge acquired by academics in Pedagogy participating in such activity. A semistructured questionnaire was applied with three questions to 66 students from first to fourth year of this undergraduate course at an university located in the central coast of the State of São Paulo. The three questions were evaluated of qualiquantitative way. The first question (“What’s mangrove?”) features four categories to be defined (an ecosystem; transition environmental; suffers action of tides; and animal nursery), and 39.4% of people didn’t mention any of the required categories. The second question (“What are animals can be found in the mangrove?”) features five categories (mammals; fish; reptiles; birds; and invertebrates), and 37.9% of people mentioned two categories. The third question (“As the theme “crab” can be treated in a classroom for elementary school students?”) was open and all information was considered and categorized, with the category “Lectures” most cited (26.4%). The results in vast majority showed low knowledge acquired by students after the activity, which shows the need for innovations in the techniques for better efficiency and integration of the population to the mangrove ecosystem.en
dc.description.abstractO presente trabalho tem por objetivo relatar a aplicação de uma atividade de Educação Ambiental (EA) sobre manguezais para acadêmicos de Pedagogia, além de avaliar os conhecimentos adquiridos por estes alunos. Um questionário semiestruturado com três questões foi aplicado para 66 alunos de primeiro à quarto anos do Curso de Pedagogia, de uma universidade localizada no Litoral Centro do Estado de São Paulo. As questões foram avaliadas de forma quali-quantitativa. A questão 1 (“O que é manguezal?”) apresentou quatro categorias de definição (um ecossistema; ambiente de transição; sofre ação de marés; e berçário animal), com 39,4% das pessoas não se enquadrando a nenhuma dessas categorias. A questão 2 (“Quais animais podem ser encontrados no manguezal?”) apresentou cinco categorias (mamíferos; peixes; répteis; aves; e invertebrados), com e 37,9% das pessoas citando duas delas. A questão 3 (“Como o tema caranguejo pode ser tratado em uma sala de aula para alunos do Ensino Fundamental I?”), por ser aberta, teve todas as informações avaliadas e categorizadas, sendo a categoria “Aulas Teóricas” a mais citada (26,4%). Grande parte dos resultados demonstra o reduzido conhecimento adquirido pelos alunos após a atividade, implicando na necessidade de inovações nas técnicas utilizadas, visando melhor eficácia e integração da população com o ecossistema manguezal.pt
dc.description.sponsorshipPró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)-
dc.format.extent1-5-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourcePROEX-
dc.subjectEnvironmental educationen
dc.subjectMangroveen
dc.subjectUniversity extensionen
dc.subjectEducação ambientalpt
dc.subjectManguezalpt
dc.subjectExtensão universitáriapt
dc.titleRelato de uma experiência junto a graduandos de pedagogia e avaliação do conhecimento por eles adquirido após uma atividade de educação ambiental sobre manguezaispt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Ciências Biológicas, Instituto de Biociências de São Vicente-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN2176-9761-2015-01-05-joao.pdf-
dc.relation.ispartofCongresso de extensão universitária da UNESP-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.