You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/143254
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBizelli, Maria Helena Sebastiana Sahão-
dc.contributor.authorBarrozo, Sidineia-
dc.contributor.authorTanaka, Julia Sawaki-
dc.contributor.authorSandron, Daniela Corsino-
dc.date.accessioned2016-08-24T12:43:58Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:50:20Z-
dc.date.available2016-08-24T12:43:58Z-
dc.date.available2016-10-25T21:50:20Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifierhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/43-
dc.identifier.citationRevista Ciência em Extensão, v. 5, n. 2, p. 4-14, 2009.-
dc.identifier.issn1679-4605-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/143254-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/143254-
dc.description.abstractThe increase in life expectancy of humans brings new demands, particularly in the areas of health, in which actions must be planned to ensure a healthy elderly ageing. Among these are the actions that stimulate mental and social activities of the individual, slowing the degenerative processes of the mind and depression due to isolation. In this sense, computer courses have been of great importance to this age group, providing both benefits. However, activities geared to call elderly should be specific to it, so as to meet their needs without causing discomfort and/or feelings of failure. This article reports a study that is being developed in a course in basic computing for the elderly, offered at the Chemistry Institute at UNESP, Araraquara campus whose proposal is to focus in its planning and development, the peculiarities of the elderly. Therefore, the methodology adopted for the teaching-learning is different and the material is adequately prepared for the course.en
dc.description.abstractEl aumento de la expectativa de vida de los seres humanos acarreta nuevas necesidades, especialmente en las áreas de salud, cuyas acciones deben estar previstas con el propósito de garantizar al anciano un envejecimiento saludable. Entre estas acciones estan las que estimulan las actividades mentales y sociales del individuo, retardando los procesos degenerativos y depresivos de la mente, que son resultados del aislamiento. En este sentido los cursos de imformática han sido de gran importancia para esa faja de edad,proporcionando benefícios en ambos lados de la actividad individual.Aún más, las actividades dirigidas especialmente para la tercera edad deben ser bastante específicas, visando atender a las necesidades, sin causar deconfort o sensación de incapacidad. Este articulo relata un trabajo desarrollado en un curso de informática Básica para la Tercera Edad, ofrecido por el Instituto de Química de la UNESP Campus de Araraquara, cuya propuesta visa en su plan el desarrollo peculiar del idoso. Asi, la metodología adoptada en el proceso de enseñanza -aprendizaje es diferenciada como también el material adecuado para el curso.es
dc.description.abstractO aumento da expectativa de vida dos seres humanos traz consigo novas demandas, especialmente nas áreas da saúde, na qual devem estar previstas ações no sentido de garantir ao idoso um envelhecimento saudável. Entre estas ações estão as que estimulam as atividades mentais e sociais do indivíduo, retardando os processos degenerativos e os depressivos da mente, resultantes do isolamento. Neste sentido, os cursos de informática têm sido de grande relevância para esta faixa etária, proporcionando benefícios aos dois âmbitos de atividade do indivíduo. Todavia, as atividades voltadas para a chamada terceira idade devem ser específicas para ela, de modo a atender às suas necessidades sem causar desconforto e/ou sensação de incapacidade. Este artigo relata um trabalho que vem sendo desenvolvido em um curso de Informática Básica para a Terceira Idade, oferecido no Instituto de Química da UNESP, campus de Araraquara, cuja proposta é focar, no seu planejamento e desenvolvimento, as peculiaridades do idoso. Assim, a metodologia adotada para o processo de ensino-aprendizagem é diferenciada e o material é adequadamente preparado para o curso.pt
dc.format.extent4-14-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourcePROEX-
dc.subjectBasic computer courseen
dc.subjectElderlyen
dc.subjectWindowsen
dc.subjectWorden
dc.subjectInterneten
dc.subjectInformática básicaes
dc.subjectTercera edades
dc.subjectWindowses
dc.subjectWordes
dc.subjectInternetes
dc.subjectInformática básicapt
dc.subjectTerceira idadept
dc.subjectWindowspt
dc.subjectWordpt
dc.subjectInternetpt
dc.titleInformática para a terceira idade: características de um curso bem sucedidopt
dc.title.alternativeComputer for seniors: characteristics of a successful courseen
dc.title.alternativeInformática para el adulto mayor: características de un curso bien sucedidoes
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista, Departamento de FísicQuímica, Istituto de Química, Araraquara-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Físico-Química, Istituto de Química, Araraquara-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1679-4605-2009-05-04-14.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Ciência em Extensão-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.