You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/144400
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorChaloba, Rosa Fátima de Souza [UNESP]-
dc.contributor.authorFerreira, Heloisa Antonio-
dc.date.accessioned2016-10-20T18:52:58Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T21:52:54Z-
dc.date.available2016-10-20T18:52:58Z-
dc.date.available2016-10-25T21:52:54Z-
dc.date.issued2016-09-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/144400-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/144400-
dc.description.abstractEsta dissertação tem como objetivo analisar por meio de crônicas publicadas no jornal Folha do Povo, que circulava na cidade de Bauru, interior paulista, durante os anos de 1950 a 1960, o pensamento educacional de Gerson Rodrigues sobre professores e alunos no contexto das transformações da escola secundária. Além de cronista ele atuou como professor nas disciplinas de Sociologia Educacional e Português no Instituto Educacional Ernesto Monte, situado na mesma cidade. Ao optar pela produção intelectual de um professor secundarista, a pesquisa procura entender quais ideias presentes no discurso educacional da época, ele afirmava e compartilhava por meio das crônicas, fazendo do jornal uma tribuna.. Foram selecionadas 57 publicações referentes à seção “Educação e Escolas” veiculadas na década de 1950, com a temática da educação. A pesquisa discute o papel do jornal como um espaço de manutenção/criação, permanências/rupturas de representações sociais. Para tanto, a dissertação sustenta-se principalmente nas formulações teóricas de Sirinelli, Chartier, Campos e Souza.pt
dc.description.abstractThis thesis aims to analyze through essays published in the Folha do Povo, newspaper that circulated in the city of Bauru, São Paulo, during the years 1950-1960, the educational thought of Gerson Rodrigues for teachers and students in the context of the transformation of secondary school. Besides chronicler he served as a teacher in the disciplines of Educational Sociology and Educational Institute in Portuguese Ernesto Monte, located in the same city. By opting for the intellectual production of a high school teacher, the research seeks to understand which ideas present in the educational discourse of the time, he claimed and shared through chronic, making the newspaper a tribune. We selected 57 publications relating to "Education and Schools section" aired in the 1950s, with the theme of education. The research discusses the paper's role as a space for preservation/creation, continuities/social representations breaks. Therefore, the dissertation is based mainly on theoretical formulations Sirinelli, Chartier, Campos and Souza.en
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.subjectGerson Rodrigues (1913-1972)pt
dc.subjectFolha do Povopt
dc.subjectIntelectuais. Educaçãopt
dc.titleA educação na Folha do Povo: crônicas do professor Gerson Rodrigues (Bauru-SP, 1950-1960)pt
dc.title.alternativeEducation in the Folha do Povo: chronic teacher Gerson Rodrigues (Bauru-SP, 1950-1960)en
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.aleph000874508-
dc.identifier.capes33004110040P5-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.