Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/144400
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Chaloba, Rosa Fátima de Souza [UNESP] | - |
dc.contributor.author | Ferreira, Heloisa Antonio | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-20T18:52:58Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T21:52:54Z | - |
dc.date.available | 2016-10-20T18:52:58Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T21:52:54Z | - |
dc.date.issued | 2016-09-30 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/144400 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/144400 | - |
dc.description.abstract | Esta dissertação tem como objetivo analisar por meio de crônicas publicadas no jornal Folha do Povo, que circulava na cidade de Bauru, interior paulista, durante os anos de 1950 a 1960, o pensamento educacional de Gerson Rodrigues sobre professores e alunos no contexto das transformações da escola secundária. Além de cronista ele atuou como professor nas disciplinas de Sociologia Educacional e Português no Instituto Educacional Ernesto Monte, situado na mesma cidade. Ao optar pela produção intelectual de um professor secundarista, a pesquisa procura entender quais ideias presentes no discurso educacional da época, ele afirmava e compartilhava por meio das crônicas, fazendo do jornal uma tribuna.. Foram selecionadas 57 publicações referentes à seção “Educação e Escolas” veiculadas na década de 1950, com a temática da educação. A pesquisa discute o papel do jornal como um espaço de manutenção/criação, permanências/rupturas de representações sociais. Para tanto, a dissertação sustenta-se principalmente nas formulações teóricas de Sirinelli, Chartier, Campos e Souza. | pt |
dc.description.abstract | This thesis aims to analyze through essays published in the Folha do Povo, newspaper that circulated in the city of Bauru, São Paulo, during the years 1950-1960, the educational thought of Gerson Rodrigues for teachers and students in the context of the transformation of secondary school. Besides chronicler he served as a teacher in the disciplines of Educational Sociology and Educational Institute in Portuguese Ernesto Monte, located in the same city. By opting for the intellectual production of a high school teacher, the research seeks to understand which ideas present in the educational discourse of the time, he claimed and shared through chronic, making the newspaper a tribune. We selected 57 publications relating to "Education and Schools section" aired in the 1950s, with the theme of education. The research discusses the paper's role as a space for preservation/creation, continuities/social representations breaks. Therefore, the dissertation is based mainly on theoretical formulations Sirinelli, Chartier, Campos and Souza. | en |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.subject | Gerson Rodrigues (1913-1972) | pt |
dc.subject | Folha do Povo | pt |
dc.subject | Intelectuais. Educação | pt |
dc.title | A educação na Folha do Povo: crônicas do professor Gerson Rodrigues (Bauru-SP, 1950-1960) | pt |
dc.title.alternative | Education in the Folha do Povo: chronic teacher Gerson Rodrigues (Bauru-SP, 1950-1960) | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.aleph | 000874508 | - |
dc.identifier.capes | 33004110040P5 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.