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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/20751
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGomes da Silva, Mellissa Fernanda-
dc.contributor.authorNeto, Samuel de Souza-
dc.contributor.authorBenites, Larissa Cerignoni-
dc.date.accessioned2013-09-30T18:48:40Z-
dc.date.accessioned2014-05-20T13:58:25Z-
dc.date.available2013-09-30T18:48:40Z-
dc.date.available2014-05-20T13:58:25Z-
dc.date.issued2009-01-01-
dc.identifierhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/3081-
dc.identifier.citationMotriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 15, n. 4, p. 871-882, 2009.-
dc.identifier.issn1980-6574-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/20751-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to provide an in-depth look at the origins of the capoeira, as well as the occupation school, aiming to structure a work in the historic-bibliographic perspective which allows elucidating this relation with the occupation school, since this beging its origins until nowadays. It is a descriptive study, using the source documentary collection of data. Among the results it was observed that the capoeira it was not considered a ocupation (it was rather forbidden) but a "subsistence system", being transmitted from one generation to the other orally. The paths that the capoeira has walked through and, under certain circumstance, has draw for itself, make it a occupation school, such as in the relationship master-apprentice which lasts until the present moment. We are able to conclude that the capoeira as corporation and occupation school are realities lived due to its structure and function, both present in the contemporary world.en
dc.description.abstractEste estudo teve por objetivo aprofundar os conhecimentos acerca da origem da capoeira, bem como das escolas de ofício, buscando estruturar um trabalho na perspectiva histórico-bibliográfico que permitisse elucidar a sua relação com a escola de ofício, desde o seu início até os dias atuais. Trata-se de um estudo descritivo, tendo na fonte documental a sua coleta de dados. Entre os resultados obtidos observou-se que a capoeira não era considerada um ofício (ao contrário era proibida), mas um “sistema de subsistência”, sendo transmitida de geração a geração oralmente. Os rumos que a própria capoeira trilhou, e de certa forma traçou para si, a tornam uma escola de ofício, como na relação mestre-aprendiz que perdura até o momento. Podemos concluir que a capoeira como corporação e escola de ofício são realidades vividas devido a sua estruturação e funcionamento, presentes no mundo contemporâneo.pt
dc.format.extent871-882-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências-
dc.sourceWeb of Science-
dc.subjectCapoeiraen
dc.subjectOcupation Schoolen
dc.subjectOcupation Corporationen
dc.titleA capoeira como escola de ofíciopt
dc.title.alternativeThe Capoeira as Ocupation Schoolen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUNESP Rio Claro, Nucleo Estudos & Pesquisas Formacao Profiss Campo, Rio Claro, SP, Brazil-
dc.description.affiliationIB UNESP Rio Claro, Dept Educ Fis, Rio Claro, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUNESP Rio Claro, Nucleo Estudos & Pesquisas Formacao Profiss Campo, Rio Claro, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUnespIB UNESP Rio Claro, Dept Educ Fis, Rio Claro, SP, Brazil-
dc.identifier.wosWOS:000274226400016-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileWOS000274226400016.pdf-
dc.relation.ispartofMotriz: Revista de Educação Física-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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