You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/26479
Title: 
Imagens em narrativa: contraposição cultural e interdisciplinaridade no ensino fundamental
Other Titles: 
Pictures in narrative: cultural counterpoint and interdisciplinarity in Secondary Education
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Escola Estadual Professor Euclides de Carvalho Campos
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • Com as transformações pelas quais passa o conhecimento científico na atualidade, a narrativa transformou-se em tema de relevância, quando se pesquisam questões relativas à construção de significado na experiência humana. Investigada como técnica de ensino junto a alunos de 6ª série de Botucatu, São Paulo, os quais foram confrontados com o ambiente urbano de Salvaterra, Ilha de Marajó, revelou que a força das oposições binárias, previstas teoricamente, estimula a reelaboração de conceitos prévios, revisão e resignificação de valores e de condicionamentos sociais. A narrativa como técnica de ensino propicia aprendizagem efetiva, com o espectador organizando a sequência de imagens apresentada e fazendo emergir significado de acordo com as suas experiências e estrutura cognitiva.
  • The current scientific knowledge shift has transformed the narrative into a relevant theme when we search the significance of the human experience. Investigated as a teaching technique among sixth year students from Botucatu City, in São Paulo State, that were confronted by the urban environment of the Salvaterra Village, on Marajó Island, in Brazil, it revealed the strength of the binary oppositions, that are previewed in the conceptual sketch, stimulated the re-elaboration of the previous concepts, and re-signification of both, values and social conditioning. The narrative, used as a teaching technique, supplies an effective learning, so that the spectator sets the sequence of picture, making to emerge meaning according to his experience and cognitive structure.
Issue Date: 
1-Jan-2010
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 16, n. 2, p. 491-506, 2010.
Time Duration: 
491-506
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Ensino de Ciências
  • Narrativa
  • Imagens em narrativa
  • Técnicas de ensino
  • Interdisciplinaridade
  • Science education
  • Narrative
  • Pictures in narrative
  • Teaching techniques
  • Interdisciplinarity
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132010000200015
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/26479
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.