Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/6729
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | do Prado, Vagner Matias | - |
dc.contributor.author | Miranda Ribeiro, Arilda Ines | - |
dc.date.accessioned | 2014-05-20T13:22:46Z | - |
dc.date.available | 2014-05-20T13:22:46Z | - |
dc.date.issued | 2010-01-01 | - |
dc.identifier | http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n2p402 | - |
dc.identifier.citation | Motriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 16, n. 2, p. 402-413, 2010. | - |
dc.identifier.issn | 1980-6574 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/6729 | - |
dc.description.abstract | Physical Education establishes relations about sex-gender-sexuality by its programs. Thinking approaches among gender and sexuality questions from scholar Physical Education is a productive challenge. Inspired in post-structuralism studies, we problematized dialogues among body, gender, identity and body movement culture. Bodily our sports practices educate citizens beyond their performances, health and beauty. Their "truths" produce gender and sexuality brands in a culture process of branding differences. Cultural events are related in binary categories as good-bad, beautiful-ugly, thin-fat, similar-different, normal-unnatural, man-women, heterosexual-homosexual, that don't let to observe the multiplicity of people educate. We must to understand the pedagogical speeches about bodies as constituents of their own bloods. | en |
dc.description.abstract | A Educação Física institui relações sobre sexo-gênero-sexualidade através de seus conteúdos. Buscar aproximações entre questões de gênero e sexualidade de sua vertente escolar é um desafio produtivo. Pautados nos estudos pós-estruturalistas, problematizamos as interlocuções entre corpo, gênero, identidade e cultura corporal de movimento. As práticas corporais e esportivas educam os corpos para além de suas performances, saúde e beleza. Suas “verdades” produzem marcas associadas ao gênero e à sexualidade em um processo cultural de marcação de diferenças. As manifestações culturais são atreladas a categorias binárias como bom-mau, belo-feio, magro-gordo, igual-diferente, normal-anormal, homem-mulher, heterossexual-homossexual, o que não permite atentar para a multiplicidade de constituição dos sujeitos. É preciso conceber os discursos pedagógicos sobre os corpos não apenas como meros aglomerados de teorias e suposições, mas atentar que os corpos carregam esses discursos como constituintes de seu próprio sangue. | pt |
dc.format.extent | 402-413 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências | - |
dc.source | Web of Science | - |
dc.subject | Body | en |
dc.subject | Genders | en |
dc.subject | Sexualities | en |
dc.subject | Scholar Physical Education | en |
dc.title | Gêneros, sexualidades e Educação Física escolar: um início de conversa | pt |
dc.title.alternative | Genders, sexualities and scholar Physical Education: start a conversation | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | UNESP Univ Estadual Paulista, Fac Ciencias & Tecnol, Dept Educ, Presidente Prudente, SP, Brazil | - |
dc.description.affiliationUnesp | UNESP Univ Estadual Paulista, Fac Ciencias & Tecnol, Dept Educ, Presidente Prudente, SP, Brazil | - |
dc.identifier.wos | WOS:000284782500014 | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | WOS000284782500014.pdf | - |
dc.relation.ispartof | Motriz: Revista de Educação Física | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.