You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/73617
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFerreira, Benedito de Jesus Pinheira-
dc.contributor.authorDuarte, Newton-
dc.date.accessioned2014-05-27T11:27:05Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T18:38:43Z-
dc.date.available2014-05-27T11:27:05Z-
dc.date.available2016-10-25T18:38:43Z-
dc.date.issued2012-10-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000400006-
dc.identifier.citationEducacao e Sociedade, v. 33, n. 121, p. 1019-1035, 2012.-
dc.identifier.issn0101-7330-
dc.identifier.issn1678-4626-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/73617-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/73617-
dc.description.abstractThis paper makes a characterization of pedagogical conceptions found in the educational informatics literature in Brazil as well as in the work of Seymour Papert given the undeniable influence of this author in that literature. We identified a strong hegemony in this field of learning-to-learn pedagogy by means of constructivism, constructionism, learning projects and pedagogy of competencies among others. We make a critical analysis of these trends in light of the historical-critical pedagogy pointing to a number of aspects that need further discussion, highlighting the problematic opposition between teaching and learning.en
dc.description.abstractEste artigo faz uma análise das concepções pedagógicas presentes na literatura nacional de informática educativa, assim como na obra de Seymour Papert, dada a influência incontestável desse autor na referida literatura. Identificamos nesse campo uma forte hegemonia das pedagogias do aprender a aprender, pela via do construtivismo, do construcionismo, dos projetos de aprendizagem e da pedagogia das competências, entre outros. Fazemos uma análise crítica dessas tendências à luz da pedagogia históricocrítica, apontando um conjunto de aspectos que carecem de análise aprofundada, com destaque para a problemática contraposição entre ensino e aprendizagem.pt
dc.format.extent1019-1035-
dc.language.isopor-
dc.sourceScopus-
dc.subjectEducational informatics-
dc.subjectHistorical-critical pedagogy-
dc.subjectLearning to learn-
dc.titleO lema aprender a aprender na literatura de informática educativapt
dc.title.alternativeThe slogan learning to learn in the educational informatics literatureen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Federal do Pará (UFPA)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationFaculdade de Computação Universidade Federal do Pará (UFPA)-
dc.description.affiliationDepartamento de Psicologia da Educação Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)-
dc.description.affiliationUnespDepartamento de Psicologia da Educação Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)-
dc.identifier.doi10.1590/S0101-73302012000400006-
dc.identifier.scieloS0101-73302012000400006-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.file2-s2.0-84873501184.pdf-
dc.relation.ispartofEducacao e Sociedade-
dc.identifier.scopus2-s2.0-84873501184-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.