You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/8570
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGarnica, Antonio Vicente Marafioti-
dc.date.accessioned2014-05-20T13:26:32Z-
dc.date.available2014-05-20T13:26:32Z-
dc.date.issued2011-03-01-
dc.identifierhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=pt-
dc.identifier.citationEducação & Sociedade. Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes, v. 32, n. 114, p. 69-86, 2011.-
dc.identifier.issn0101-7330-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/8570-
dc.description.abstractCet article étudie le livre de visites de l'ancienne école mixte de la Fazenda Ponte Alta/Bela Vista, liée au groupe scolaire de la ville de Bariri, dans l'état de São Paulo (SP). À partir des registres de vingt ans d'activités (1928-1948), nous retraçons les exigences des inspecteurs primaires et si ces exigences provenaient (ou non) de professeurs et de la communauté paysanne pour ébaucher un cadre socio-historique de l'enseignement des premières lettres dans la zone rurale de l'intérieur de l'état de São Paulo. Il en résulte que le discours qui défendait l'égalité de chances pour les populations urbaines et rurales négligeait généralement le besoin de promouvoir l'égalité de conditions pour que la communauté rurale puisse profiter des chances qui lui étaient promises.fr
dc.description.abstractO artigo estuda o Livro de Visitas da antiga Escola Mista da Fazenda Ponte Alta/Bela Vista, vinculada ao Grupo Escolar da cidade de Bariri (SP). A partir dos registros de vinte anos de atividades (1928-1948), são consideradas as exigências dos inspetores de ensino e os modos como essas exigências eram (ou não) encaminhadas pelas professoras e pela comunidade campesina, com o que se esboça um cenário sócio-histórico sobre o ensino de primeiras letras na zona rural do interior paulista. Disso resulta a percepção de que o discurso que defendia a igualdade de oportunidades para as populações urbanas e rurais negligenciava, via de regra, a necessidade de promover a igualdade de condições para que a comunidade rural pudesse experienciar as oportunidades que lhes eram prometidas.pt
dc.description.abstractThe so called Livro de Visitas is a book in which schools inspectors register some general perspectives when visiting a Public School, writing down remarks on the schooling process as, for instance, the results of annual examinations and comments on the school, teachers and students. This paper studies the Livro de visitas of the Rural School Fazenda Ponte Alta/Bela Vista, in Bariri, State of São Paulo. Based on the records of twenty years of activity (1928-1948), some educational elements are highlighted: the demands of the inspectors at that time, how such requirements were (or not) referred by teachers or the community. This allows to sketch a socio-historical scenario focusing on the practices that took place in a school that taught literacy and primary arithmetic. As a result, one can understand that the discourse of equal opportunities between rural and urban schools, so intensely proclaimed by politicians, was not complemented by efforts to guarantee equality of means.en
dc.format.extent69-86-
dc.language.isopor-
dc.publisherCentro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES)-
dc.sourceSciELO-
dc.subjectEscola ruralpt
dc.subjectGrupo escolarpt
dc.subjectPrimeiras letraspt
dc.subjectHistória da educaçãopt
dc.subject1928-1948pt
dc.subjectÉcole ruralefr
dc.subjectGroupe scolairefr
dc.subjectPremières lettresfr
dc.subjectHistoire de l'éducationfr
dc.subject1928-1948fr
dc.subjectRural schoolen
dc.subjectInitial schooling processen
dc.subjectHistory of educationen
dc.subject1928-1948en
dc.titleMemórias de uma Escola Isolada Rural: estudo de um Livro de Visitas (1928-1948)pt
dc.title.alternativeMémoires d'une école rurale isolée: étude d'un livre de visites (1928-1948)fr
dc.title.alternativeMemories of a Rural School: a case study based on written documentation (1928-1948)en
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática e em Educação para a Ciência Departamento de Matemática-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática e em Educação para a Ciência Departamento de Matemática-
dc.identifier.doi10.1590/S0101-73302011000100005-
dc.identifier.scieloS0101-73302011000100005-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS0101-73302011000100005.pdf-
dc.relation.ispartofEducação & Sociedade-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.