You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/8630
Title: 
Habilidades Sociais Educativas Parentais e comportamentos de pré-escolares
Other Titles: 
Parental Social Educational Skills and behavior of preschoolers
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade de São Paulo (USP)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1413-294X
Abstract: 
  • O estudo teve por objetivos, a partir dos relatos de 20 mães de crianças com problemas de comportamento (Grupo clínico) e de 20 mães de crianças sem problemas de comportamento (Grupo não clínico): a) comparar as freqüências das habilidades sociais e dos problemas de comportamento das crianças; b) descrever as situações em que as crianças apresentavam os comportamentos problema e socialmente habilidosos; c) descrever os comportamentos das mães diante dos comportamentos dos filhos; d) descrever os comportamentos dos filhos diante dos comportamentos maternos. Pré-escolares foram selecionados por professoras que responderam a uma escala e os dados foram coletados através de entrevista e de escala com as mães. Os resultados indicaram que as crianças do Grupo não clínico apresentaram mais habilidades sociais e menos problemas de comportamento externalizantes que as crianças do Grupo clínico. As mães do Grupo não clínico relataram mais Habilidades Sociais Educativas Parentais de expressão de sentimentos e enfrentamento, e Comunicação e menos práticas negativas, que as mães do Grupo clínico.
  • The study had for objectives, from the reports of 20 mothers of children with behavior problems (Clinical group) and 20 mothers of children without behavior problems (Non-clinical group): a) compare the frequencies of social skills and behavior problems of children; b) describe the situations where the children had behavior problems and social skills; c) describe the behaviors of mothers face behaviors of the children; d) describe the behaviors of children ahead of maternal behaviors. Pre-school they were selected age by teachers who responded to a scale and who were collected through interview and scale with the mothers. The results indicated that children of Non-clinical group had more social skills and fewer externalizing behavior problems than children of the Clinical group. The mothers in the Non-clinical group reported more Parental Social Educational Skills expression of feelings and coping and Communication and less negative parenting practices, than mothers of children with behavior problems.
Issue Date: 
1-Aug-2010
Citation: 
Estudos de Psicologia (Natal). PPgPsi-UFRN, v. 15, n. 2, p. 161-173, 2010.
Time Duration: 
161-173
Publisher: 
PPgPsi-UFRN
Keywords: 
  • habilidades sociais educativas parentais
  • habilidades sociais
  • problemas de comportamento
  • parental social educational skills
  • social skills
  • behavior problems
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2010000200005
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/8630
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/8630
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.