You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/8657
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPires de Sousa, Nilza Coqueiro-
dc.contributor.authorCaramaschi, Sandro-
dc.date.accessioned2014-05-20T13:26:44Z-
dc.date.available2014-05-20T13:26:44Z-
dc.date.issued2011-01-01-
dc.identifierhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/4110-
dc.identifier.citationMotriz-revista de Educação Física. Rio Claro: Univ Estadual Paulista-unesp, Inst Biociencias, v. 17, n. 4, p. 618-629, 2011.-
dc.identifier.issn1980-6574-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/8657-
dc.description.abstractThe objective of this study was to identify the reaction and perception of adolescents in relation to body contact as well as emotional expressions through ballroom dancing. Forty-two adolescents from a public elementary school in the state of São Paulo participated in the study. Data gathering was conducted in groups by filming the ballroom dance class and applying a questionnaire about the experience. The dance experience was observed to provide greater body proximity and demonstration of affection, since part of the participants reported well-being, while others reported being embarrassed by dancing with a partner from the opposite sex. It was concluded that more dance activities related to biopsychosocial development need to be offered at school since ballroom dancing can help in interaction promoting body contact and thus facilitate in the process of interpersonal relations between adolescents.en
dc.description.abstractA finalidade deste estudo foi identificar a reação e percepção dos adolescentes em relação ao contato corporal bem como as expressões emocionais através da dança de salão. Participaram 42 adolescentes do ensino fundamental estadual do interior do Estado de São Paulo. A coleta de dados foi realizada em grupo através de uma filmagem da aula de dança de salão e aplicação de um questionário referente à vivência. Verificou-se que as experiências de dança propiciam uma maior proximidade corporal e demonstração de afetividade, pois parte dos participantes relatou bem estar, enquanto outros disseram sentir-se envergonhados ao dançar com parceiro do sexo oposto. Conclui-se que é preciso oportunizar mais atividades dançantes na escola relacionadas ao desenvolvimento biopsicossocial, pois a dança de salão pode auxiliar a interação promovendo o contato corporal e dessa forma pode ser um facilitador no processo das relações interpessoais entre os adolescentes.pt
dc.format.extent618-629-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências-
dc.sourceWeb of Science-
dc.subjectNonverbal communicationen
dc.subjectDancingen
dc.subjectAdolescenten
dc.titleContato corporal entre adolescentes através da dança de salão na escolapt
dc.title.alternativeBody contact between adolescents through ballroom dancing at schoolen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUNESP Univ Estadual Paulista, Fac Ciencias, Programa Posgrad Psicol Desenvolvimento & Aprendi, Bauru, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUNESP Univ Estadual Paulista, Fac Ciencias, Dept Psicol, Bauru, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUNESP Univ Estadual Paulista, Fac Ciencias, Programa Posgrad Psicol Desenvolvimento & Aprendi, Bauru, SP, Brazil-
dc.description.affiliationUnespUNESP Univ Estadual Paulista, Fac Ciencias, Dept Psicol, Bauru, SP, Brazil-
dc.identifier.doi10.1590/S1980-65742011000400006-
dc.identifier.scieloS1980-65742011000400006-
dc.identifier.wosWOS:000301145000006-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileWOS000301145000006.pdf-
dc.relation.ispartofMotriz: Revista de Educação Física-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.