You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/93628
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCasarin, Helen de Castro Silva [UNESP]-
dc.contributor.authorPereira, Rodrigo-
dc.date.accessioned2014-06-11T19:26:43Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:10:56Z-
dc.date.available2014-06-11T19:26:43Z-
dc.date.available2016-10-25T19:10:56Z-
dc.date.issued2010-09-21-
dc.identifier.citationPEREIRA, Rodrigo. Aplicação da competência em informação no contexto escolar: uma experiência no Colégio Militar de Campo Grande - MS. 2010. 244 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2010.-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/93628-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/93628-
dc.description.abstractThe research presents the Information Literacy and its development as a part of the educational processes related to the reflexive, critical and autonomous formation. It is linked to the School Culture, through which becomes evident the causes and effects that make difficult the planning of programs which develop the Information Literacy. As main goal, we tried to evaluate an Information Literacy program based on Carol Kuhlthau´s work, (2004),developed by the Military School of Campo Grande – MS. The specific objectives are: a) present the development of Information Literacy in the context of the College; b) externalizing the results of the program based on the work of Carol Kuhlthau; c) make sure the validity of the portfolio as a methodological procedure for the evaluation Information Literacy; d) assess the possible development of research subjects with respect access, use and production of knowledge. Evaluation methods are analyzed aiming at the identification of the best practices and procedures which support the evaluative process of the Information Literacy .The actionresearch was used , having as research environment the school above mentioned and as subject-matter of the research, 20 students from the sixth and seventh years from which,8 entered the school through a public selection process and 12 are supported for being children of military personnel on active duty. As a research tool, we decided to use a questionnaire aiming at the identification of the Information Literacy level of the group which was being analised, the group took part of a program to the Information Literacy development .As a result of the program, portfolios were structured during the development of the activities proposed to the group through which it was possible to evaluate the abilities and attitudes inherent to the Information Literacy. The portfolios were constituted by an applied questionnaire... (Complete abstract click electronic access below)en
dc.description.abstractEsta pesquisa apresenta a Competência em Informação e o seu desenvolvimento como parte dos processos educacionais voltados à formação reflexiva, crítica e autônoma. Articula-se com a Cultura Escolar, por meio da qual se evidenciam efeitos e causas que dificultam o planejamento de programas que desenvolvam a Competência em Informação. Como objetivo geral, buscou-se avaliar um programa de Competência em Informação, baseado na obra de Carol Kulhthau, (2004), desenvolvido pela biblioteca do Colégio Militar de Campo Grande - MS. Os objetivos específicos são: a) apresentar o desenvolvimento da Competência em Informação no contexto do Colégio; b) exteriorizar os resultados do programa tendo como base a obra de Carol Kuhlthau; c) certifica-se da validade do portifólio como procedimento metodológico para a avaliação da Competência em Informação; d) averiguar o possível desenvolvimento dos indivíduos da pesquisa no que diz respeito ao acesso, uso e produção de conhecimento. Métodos de avaliação são analisados com o intuito de identificar as melhores práticas e procedimentos que fundamentem o processo avaliativo da Competência em Informação. Utilizou-se a pesquisa-ação, tendo como ambiente de pesquisa o colégio citado, e como participantes da pesquisa 20 educandos dos 6º e 7º anos, dos quais oito ingressaram no colégio por meio de concurso público e doze são amparados por serem filhos de militares da ativa. Como instrumento de pesquisa, optou-se pelo questionário, objetivando-se a identificação do nível de Competência em Informação do grupo em análise, que, posteriormente, participou de um programa para o desenvolvimento de Competência em Informação. Como resultado do programa, portfólios foram estruturados no desencadear das atividades propostas ao grupo, por meio dos quais se avaliaram habilidades e atitudes inerentes à Competência...pt
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)-
dc.description.sponsorshipUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.format.extent244 f. : il. color.-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourceAleph-
dc.subjectColégio Militar de Campo Grande (MS) - Educaçãopt
dc.subjectCompetência em informaçãopt
dc.subjectEnsino fundamentalpt
dc.subjectBibliotecas escolarespt
dc.subjectEducação militar - Campo Grande (MS)pt
dc.subjectCultura escolarpt
dc.subjectInformation Literacyen
dc.subjectSchool Libraryen
dc.subjectInformation Literacy Evaluationen
dc.subjectPortfolioen
dc.subjectSchool Cultureen
dc.titleAplicação da competência em informação no contexto escolar: uma experiência no Colégio Militar de Campo Grande - MSpt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.filepereira_r_me_mar.pdf-
dc.identifier.aleph000631275-
dc.identifier.capes33004110043P4-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.