You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/93629
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCasarin, Helen de Castro Silva [UNESP]-
dc.contributor.authorSantos, Camila Araújo dos-
dc.date.accessioned2014-06-11T19:26:43Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:10:57Z-
dc.date.available2014-06-11T19:26:43Z-
dc.date.available2016-10-25T19:10:57Z-
dc.date.issued2011-06-29-
dc.identifier.citationSANTOS, Camila Araújo dos. Análise de instrumentos de avaliação da competência informacional voltados para a educação superior. 2011. 180 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2011.-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/93629-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/93629-
dc.description.abstractThe information literacy assessment is a burning issue although little explored in Brazil. In the context international, there are some instruments to verify information skills of different groups of people, they are a diagnose to plan and apply activities of information skill formation by librarians and teachers. Among them we highlight Beile Test of Information Literacy for Education – B-TILED of the University of Central Florida, the instrument of the Working Group on Library Instruction of the Subcommittee on Libraries of the Conference of Rectors and Principals of Quebec Universities – CREPUQ, from Canada, the Information Competency Proficiency Exam from the project Bay Area Community Colleges Information Competency Assessment Project, and the instrument from the St. Olaf College, The First Year Information Literacy in the Liberal Arts Assessment (FYILLAA) Project. In this manner, we aim at analyzing these instruments in a general scope. In a more specific context, we aim at identifying the information skills mentioned by each of them; the types of questions they use; the way of analyzing data; reports generated by the system; to comparate the results with literature, do bibliographic survey of articles dealing the methods and tools that have been used in information literacy assessment; and develop guidelines for developing assessment tools of information literacy for higher education. The analysis of data was carried out by using the Content Analysis technique. The results show the instruments were focused on the skills related to the identification of the terms of information need, to the formulation and construction of strategies to search available in the parameter two of the Association of College and Research Libraries (ACRL); differentiation of sources (parameter one); evaluation and selection of information sources and selection of information on the theme to be researched... Complete abstract click electronic access below)en
dc.description.abstractA avaliação da competência informacional é um tema candente e pouco explorado no Brasil. Em âmbito internacional, existem instrumentos que verificam habilidades informacionais em diferentes contextos, que servem como um diagnóstico para o planejamento e aplicação de atividades de formação da competência informacional pelos bibliotecários e professores. Dentre eles, destacamos o Beile Test of Information Literacy for Education – B-TILED da University of Central Florida, o instrumento do Working Group on Library Instruction of the Subcommittee on Libraries of the Conference of Rectors and Principals of Quebec Universities – CREPUQ do Canadá, o Information Competency Proficiency Exam do projeto Bay Area Community Colleges Information Competency Assessment Project e o instrumento da universidade St. Olaf College The First Year Information Literacy in the Liberal Arts Assessment (FYILLAA) Project. Diante do exposto objetivamos, em um âmbito geral, analisar estes instrumentos. Em um contexto mais específico objetivamos identificar as habilidades informacionais abordadas; verificar os tipos de questões utilizadas; verificar orientações sobre a forma de análise dos resultados e relatórios gerados pelo sistema; comparar os resultados com a literatura; realizar um levantamento bibliográfico de artigos que tratam dos métodos e instrumentos que vêm sendo utilizados na avaliação da competência informacional; e desenvolver diretrizes para elaboração de instrumentos de avaliação da competência informacional para a educação superior no Brasil. A análise dos dados foi realizada utilizando-se a técnica de ‘Análise de Conteúdo’. Os resultados demonstraram que os instrumentos focaram as habilidades relativas à identificação dos termos da necessidade informacional, à elaboração e construção de estratégias de buscas disponíveis no parâmetro dois...pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)-
dc.format.extent180 f.-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourceAleph-
dc.subjectCompetência em informação - Avaliaçãopt
dc.subjectCompetência em informação - Testespt
dc.subjectEnsino superiorpt
dc.subjectRecuperação da informaçãopt
dc.subjectCompetência informacionalpt
dc.subjectInformation literacyen
dc.subjectInformation literacy assessmenten
dc.subjectInformation literacy assessment toolsen
dc.subjectHigher educationen
dc.titleAnálise de instrumentos de avaliação da competência informacional voltados para a educação superiorpt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.filesantos_ca_me_mar.pdf-
dc.identifier.aleph000674765-
dc.identifier.capes33004110043P4-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.