You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/111503
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBucken Gobbi, Lilian Teresa-
dc.contributor.authorTeixeira-Arroyo, Claudia-
dc.contributor.authorLirani-Silva, Ellen-
dc.contributor.authorVitorio, Rodrigo-
dc.contributor.authorBarbieri, Fabio Augusto-
dc.contributor.authorPereira, Marcelo Pinto-
dc.date.accessioned2014-12-03T13:08:42Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:08:42Z-
dc.date.available2014-12-03T13:08:42Z-
dc.date.available2016-10-25T20:08:42Z-
dc.date.issued2013-01-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S1980-65742013000300010-
dc.identifier.citationMotriz: revista de Educacao Física. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista (UNESP), Inst Biociencias, v. 19, n. 3, p. 597-604, 2013.-
dc.identifier.issn1980-6574-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/111503-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/111503-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to analyze the effect of different exercise programs on the psychological and cognitive functions in patients with Parkinson's disease (PD). Forty-five patients with PD participated in the study. The participants were randomized in three intervention programs: Group-1 (n=15, cognitive-activities), Group-2 (n=15, multimodal exercise) and Group-3 (n=15, exercises for posture and gait). The clinical, psychological and cognitive functions were assessed before and after 4 months of intervention. Univariate analysis did not reveal significant interactions between groups and time (p>0.05). However, univariate analysis for time revealed differences in stress level and memory. Participants showed less physical stress (p<0.01) and overall stress (p < 0.04) and higher performance in episodic declarative memory (p < 0.001) after exercise. These findings suggest that group work with motor or non-motor activities can improve cognitive and psychological functions of patients with PD.en
dc.description.abstract“Efeito de diferentes programas de exercício sobre as funções psicológicas e cognitivas das pessoas com doença de Parkinson.” O objetivo deste estudo foi analisar o efeito de diferentes programas de exercício físico nas funções psicológicas e cognitivas em pacientes com doença de Parkinson (DP). Participaram do estudo 45 pacientes com DP, distribuídos aleatoriamente em três programas de intervenção: Grupo-1 (n=15, atividades cognitivas), Grupo-2 (n=15 exercício multimodal) e Grupo-3 (n=15, exercícios para a postura e a marcha). As funções clínicas, psicológicas e cognitivas foram avaliadas antes e após 4 meses de intervenção. A análise univariada não revelou interação significativa entre grupo e momento (p>0,05). No entanto, a análise univariada para momento revelou diferenças no nível de estresse e memória. Os participantes mostraram redução do estresse físico (p<0,01) e estresse global (p<0,04) e melhora na memória declarativa episódica (p<0,001) após a intervenção. Estes achados sugerem que o trabalho em grupo, com atividades motoras ou não motoras, pode melhorar as funções cognitivas e as condições psicológicas de pacientes com DP.pt
dc.format.extent597-604-
dc.language.isoeng-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências-
dc.sourceWeb of Science-
dc.subjectexerciseen
dc.subjectpsychological functionsen
dc.subjectcognitive functions. Parkinson's diseaseen
dc.titleEffect of different exercise programs on the psychological and cognitive functions of people with Parkinson's diseaseen
dc.title.alternativeEfeito de diferentes programas de exercício sobre as funções psicológicas e cognitivas das pessoas com doença de Parkinsonpt
dc.title.alternativeEfecto de los diferentes programas de ejercicios en las funciones psicológicas y cognitivas de las personas con enfermedad de Parkinsones
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationSao Paulo State Univ, Sao Paulo, Brazil-
dc.description.affiliationUnespSao Paulo State Univ, Sao Paulo, Brazil-
dc.identifier.wosWOS:000330506500011-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS1980-65742013000300010.pdf-
dc.relation.ispartofMotriz: Revista de Educação Física-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.