Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125360
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Lastória, Luiz Antonio Calmon Nabuco | - |
dc.date.accessioned | 2015-07-15T18:28:58Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T20:52:44Z | - |
dc.date.available | 2015-07-15T18:28:58Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T20:52:44Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier | http://www.revistas.ufg.br/index.php/interacao/article/view/31708 | - |
dc.identifier.citation | Inter-ação, v. 39, n. 2, p. 285-295, 2014. | - |
dc.identifier.issn | 1981-8416 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/125360 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125360 | - |
dc.description.abstract | Marcuse’s concept of technological rationality is still quite real because it allows for a critical analysis of our society. When applied to education it shows how our social practices, objectively organized with the help of technological devices, supercede themselves and create systemic consequences. This article analyzes some of these consequences for educational policies and forms of school management by investigating day-to-day occurences in a small school in the São Paulo countryside. | en |
dc.description.abstract | El concepto de “racionalidad tecnológica”, tal como fue formulado por H. Marcuse, mantiene su relevancia, por fomentar análisis críticos de nuestra sociedad. Al aplicarse al ámbito de la educación revela la forma como las prácticas sociales objetivamente organizadas con ayuda de los dispositivos tecnológicos se superan a si mismas, causando consecuencias sistémicas. Este artículo explora algunas de esas consecuencias en términos de las políticas educacionales y de las formas de gestión escolar al investigar escenas cotidianas sucedidas en una escuela provinciana de São Paulo. | es |
dc.description.abstract | O conceito de “racionalidade tecnológica”, tal como formulado por H. Marcuse, guarda a sua atualidade por favorecer análises críticas da nossa sociedade. Quando aplicado ao âmbito da educação, revela a maneira com que as práticas sociais, objetivamente organizadas com auxílio dos aparatos tecnológicos, ultrapassam a si mesmas, provocando consequências sistêmicas. O presente artigo explora algumas dessas consequências em termos das políticas educacionais e das formas de gestão escolar ao investigar cenas cotidianas transcorridas em uma escola do interior paulista. | pt |
dc.format.extent | 285-295 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | Technological rationality | en |
dc.subject | System | en |
dc.subject | Autonomy | en |
dc.subject | Racionalidad tecnológica | es |
dc.subject | Sistema | es |
dc.subject | Autonomía | es |
dc.subject | Racionalidade tecnológica | pt |
dc.subject | Sistema | pt |
dc.subject | Autonomia | pt |
dc.title | Cenas didático-pedagógicas e suas relações com o desenvolvimento da racionalidade tecnológica | pt |
dc.title.alternative | The development of technological rationality and its relation to pedagogy and didactics | en |
dc.title.alternative | Escenas didáctico-pedagógicas y sus relaciones con el desarrollo de la racionalidad tecnológica | es |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, Brasil | - |
dc.description.affiliationUnesp | Departamento de Psicologia da Educação, da Faculdade de Ciências e Letras na Universidade Estadual Paulista (Unesp) | - |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.5216/ia.v39i2.31708 | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | ISSN1981-8416-2014-39-02-285-295.pdf | - |
dc.relation.ispartof | Inter-ação | - |
dc.identifier.lattes | 2752243344158475 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.