Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134442
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Salandim-Martins, Maria Ednéia | - |
dc.contributor.author | Garnica, Antonio Vicente Marafioti | - |
dc.date.accessioned | 2016-03-02T12:56:45Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T21:30:24Z | - |
dc.date.available | 2016-03-02T12:56:45Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T21:30:24Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier | http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014 | - |
dc.identifier.citation | Ciência e Educação, v. 16, p. 235-258, 2010. | - |
dc.identifier.issn | 1516-7313 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/134442 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134442 | - |
dc.description.abstract | The central focus of this paper is to establish that the Brazilian Education Programa to prepare professionals in Technical-Agricultural Schools is suffering a kind of marginalization which comes from two distinct perspectives: the intention to prepare professionals (being a branch of Technical Education) and the relationship to the countryside (a community space historically seen as peripheral in its relation to urban culture). The paper discusses – from a historical and sociological point of view and using Oral History as methodological approach – the experiences of Math’s teachers in their daily struggles against some conceptions of other teachers (mainly those of technical areas) and against all the “regular” schooling system. | en |
dc.description.abstract | Valendo-se da metodologia da História Oral, este artigo pretende estudar a formação de professores de Matemática e suas práticas relativas ao ensino de Matemática em Escolas Técnicas Agrícolas. Com base em uma síntese histórico-sociológica sobre o panorama rural brasileiro, a constituição do ensino técnico e o desenvolvimento do ensino técnico agrícola, este artigo defende que as escolas técnicas agrícolas sofrem uma dupla marginalização: por um lado, proveniente de sua natureza profissionalizante, e, por outro, dada sua vinculação com o meio campesino. Tal marginalização ocupa também o interior das escolas, onde os professores de Matemática executam uma coreografia de resistências e acomodações em relação aos professores das áreas técnicas e, de modo geral, ao sistema regular de ensino. | pt |
dc.format.extent | 235-258 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | Technical-Agricultural schooling system | en |
dc.subject | History of Brazilian mathematics education | en |
dc.subject | Teachers formation | en |
dc.subject | Math’s teaching and learning | en |
dc.subject | Escolas Técnicas Agrícolas | pt |
dc.subject | História da educação matemática brasileira | pt |
dc.subject | Formação de professores | pt |
dc.subject | Ensino de Matemática | pt |
dc.title | Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores | pt |
dc.title.alternative | Technical Education related to Agricultural affairs: some remarks on teachers preparation and mathematics education | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | ILicenciada em Matemática. Doutoranda em Educação Matemática. Professora substituta, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista ''Júlio de Mesquita Filho'', Unesp, campus de Bauru, SP, BrasilIIBacharel em Matemática. Livre-docente. Docente, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências, Unesp campus de Bauru, SP, Brasil | - |
dc.description.affiliationUnesp | ILicenciada em Matemática. Doutoranda em Educação Matemática. Professora substituta, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista ''Júlio de Mesquita Filho'', Unesp, campus de Bauru, SP, Brasil. <edneia_martins@yahoo.com.br> IIBacharel em Matemática. Livre-docente. Docente, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências, Unesp campus de Bauru, SP, Brasil. <vgarnica@fc.unesp.br> | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | ISSN1516-7313-2010-16-235-258.pdf | - |
dc.relation.ispartof | Ciência e Educação | - |
dc.identifier.lattes | 7820072666833532 | - |
dc.identifier.lattes | 5089072868644414 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.