You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134442
Title: 
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
Other Titles: 
Technical Education related to Agricultural affairs: some remarks on teachers preparation and mathematics education
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • The central focus of this paper is to establish that the Brazilian Education Programa to prepare professionals in Technical-Agricultural Schools is suffering a kind of marginalization which comes from two distinct perspectives: the intention to prepare professionals (being a branch of Technical Education) and the relationship to the countryside (a community space historically seen as peripheral in its relation to urban culture). The paper discusses – from a historical and sociological point of view and using Oral History as methodological approach – the experiences of Math’s teachers in their daily struggles against some conceptions of other teachers (mainly those of technical areas) and against all the “regular” schooling system.
  • Valendo-se da metodologia da História Oral, este artigo pretende estudar a formação de professores de Matemática e suas práticas relativas ao ensino de Matemática em Escolas Técnicas Agrícolas. Com base em uma síntese histórico-sociológica sobre o panorama rural brasileiro, a constituição do ensino técnico e o desenvolvimento do ensino técnico agrícola, este artigo defende que as escolas técnicas agrícolas sofrem uma dupla marginalização: por um lado, proveniente de sua natureza profissionalizante, e, por outro, dada sua vinculação com o meio campesino. Tal marginalização ocupa também o interior das escolas, onde os professores de Matemática executam uma coreografia de resistências e acomodações em relação aos professores das áreas técnicas e, de modo geral, ao sistema regular de ensino.
Issue Date: 
2010
Citation: 
Ciência e Educação, v. 16, p. 235-258, 2010.
Time Duration: 
235-258
Keywords: 
  • Technical-Agricultural schooling system
  • History of Brazilian mathematics education
  • Teachers formation
  • Math’s teaching and learning
  • Escolas Técnicas Agrícolas
  • História da educação matemática brasileira
  • Formação de professores
  • Ensino de Matemática
Source: 
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134442
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.